La Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, i el Grup d’Estudis d’Història de l’Educació, amb el suport del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques, la Facultat d’Educació i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-IRIE) de la Universitat de les Illes Balears, convocaren en un acte conjunt les xxi Jornades d’Història de l’Educació que tingueren lloc a Palma entre els dies 26 i 28 de novembre de 2014, sota la temàtica «Imatges de l’escola, imatge de l’educació». Les esmentades jornades esdevingueren un espai idoni per a compartir nous coneixements i perspectives al voltant dels tres grans eixos temàtics proposats: l’escola imaginada, l’escola recordada i l’escola pensada. Així mateix, més enllà de la temàtica concreta de les jornades, també es dedicà un espai a la recerca i docència en història de l’educació.
La participació fou diversa i multidisciplinar com es demostra en les nombroses comunicacions presentades al voltant dels eixos temàtics abans esmentats, i que es publiquen en el present volum, amb aportacions, principalment, d’arreu dels territoris de parla catalana (Catalunya, Illes Balears i País Valencià), així com també amb aportacions d’altres indrets del l’Estat espanyol (Andalusia, Aragó, Galícia i Madrid) o fins i tot de fora de l’Estat (Itàlia i Portugal). Aquest volum, fruit de les esmentades jornades, aplega les aportacions d’un total de 48 investigadors de l’educació, provinents majoritàriament de l’àmbit acadèmic universitari, però també d’altres nivells de l’ensenyament formal, així com d’estudiosos i investigadors, en general, que presentaren un total de 39 comunicacions, moltes d’elles d’autoria compartida, en unes jornades que esdevingueren un ric espai compartit de diàleg i reflexió al voltant de la representació artística de l’escola imaginada per artistes i creadors –l’escola a la música, i al cinema–; de la memòria i el record de l’escola –a través de les memòries escolars i personals, dels testimonis orals, dels objectes i materials de l’escola, dels espais de conservació museístics, de la fotografia–; i, de l’ideal d’escola als grans corrents pedagògics i autors, reflexions sobre l’escola, etc.; així com també, més enllà de la temàtica concreta de les jornades, sobre la recerca i docència en història de l’educació –historiografia, recerca en història de l’educació i innovació docent en història de l’educació a l’àmbit universitari.
El aula rompe con la censura en Hollywood: el caso de "La calumnia"
págs. 19-38
págs. 39-52
págs. 53-64
págs. 67-74
págs. 75-86
págs. 87-100
Memorias filmadas: vigencia de una escuela cinematográfica en Víctor Erice
págs. 101-112
págs. 113-126
págs. 127-136
págs. 137-146
La fotografia en els llibres commemoratius dels centres escolars (1939-1975)
Pere Fullana Puigserver, Sara González Gómez, Francesca Comas Rubí
págs. 147-158
La «construcció» del record escolar a través de la fotografia: «desconstrucció» de dos anuaris col·legials
Sara González Gómez, Francesca Comas Rubí, Pere Fullana Puigserver
págs. 159-170
págs. 171-184
págs. 185-198
El papel de los instrumentos antiguos de laboratorio en la historia de la educación científica: el caso de la electricidad en el Instituto Balear
págs. 199-210
págs. 211-220
págs. 221-230
págs. 231-238
págs. 239-252
págs. 253-266
Mostrar o vendre idees pedagògiques: l´anàlisi de films propagandístics de l´inici del segle XX,
Nuria Padrós Tuneu, Eulàlia Collelldemont Pujadas, Pilar Prat Viñolas
págs. 267-276
págs. 277-288
págs. 289-294
págs. 297-312
págs. 313-322
L´ideal d´ensenyament musical a Mallorca (1874-1923): una qüestió social més que legal
págs. 323-334
págs. 335-344
págs. 345-354
Entre Berlín i Londres: imatges metropolitanes en l´ideal educatiu de Joan Crexells
Conrad Vilanou Torrano, Antonieta Carreño Aguilar, Albert Esteruelas i Teixidó
págs. 355-364
págs. 367-376
El retrat escolar, aproximació a un subgènere iconogràfic
Francesca Comas Rubí, Pere Fullana Puigserver, Sara González Gómez
págs. 377-388
págs. 389-402
Premsa escolar i fotografia: inventari i consideracions
Sara González Gómez, Pere Fullana Puigserver, Francesca Comas Rubí
págs. 403-414
El Archivo Histórico de la Universidad de Sevilla: testigo de la depuración franquista del profesorado normalista
págs. 415-424
Caminar la història: la pedagogia de la reiteració
Xavier Laudo Castillo, Jordi García Farrero, Albert Esteruelas i Teixidó
págs. 425-434
págs. 435-448
La imagen de la educación contemporánea a través del teatro en el ámbito universitario: aproximación y propuesta didáctica
págs. 449-458
págs. 459-468
págs. 469-480
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados