School yearbooks, authentic almanacs of details, activities and photographs, have been traditionally used as instruments to build identities, to transmit a specific image of the school, and to record the most outstanding and distinctive aspects of the educational centre in question. How these yearbooks are prepared and built, what image of the school is transmitted through them, and what use is made of photography within their pages are some of the questions posed when analysing a yearbook. From the study of two specific yearbooks published during the time of the Franco Dictatorship �San Francisco and Colegio Beato Ramón Llull� we aim, with this paper, to address the analysis of yearbooks and the use of photography therein as an instrument for the construction of school memory.
Els anuaris escolars, autèntics almanacs de dades, activitats i fotografies, s�han emprat tradicionalment com a instruments per construir identitats, per difondre una imatge concreta de l�escola i per deixar constància dels aspectes més destacats i distintius del centre educatiu en qüestió. Com s�elaboren i construeixen aquests anuaris, quina imatge de l�escola es transmet a través d�aquests o quin ús es fa de la fotografia en les seves pàgines són alguns dels interrogants que es plantegen a l�hora d�analitzar un anuari. A partir de l�estudi de dos anuaris concrets publicats durant l�època de la dictadura franquista, l�Anuari del Col·legi Sant Francesc i l�Anuari del Col·legi Beat Ramon Llull, en aquesta comunicació pretenem apropar- nos a l�anàlisi de l�anuari, i a l�ús de la fotografia que s�hi fa, com a instrument per a la construcció del record escolar.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados