Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La imatge de l´escola a les cançons infantils expressada en nou metàfores

  • Autores: Miquel Jaume i Campaner
  • Localización: Imatges de l'escola, imatge de l'educació: Actes de les XXI Jornades d'Història de l'Educació / coord. por Francesca Comas Rubí, Sara González Gómez, Xavier Motilla Salas, Bernat Sureda Garcia, 2014, ISBN 978-84-8384-294-2, págs. 39-52
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      In the repertoire of songs for children, mostly extracted from the folklore of different countries, there is a scarcity of references to school. These references are mostly found in hymns of educational centers or in compositions made by musicians, teachers, pedagogues or poets to be used by schools, and with a very uneven musical or literary quality. In this statement, due to the absence of a complete bibliography on those compositions, we just present a selection of them, mostly prior to 1910, which we have assembled in nine metaphors: home, church, workshop, playground, garden, light, food, barracks and treasure.

      We consider that each of these metaphors has enough strength, for the recipients of the songs, who are not always children, to create a strong image of the school in accordance with the postulates and methods of the different currents of thought about education which were implanted by the end of the 19th. and early 20th. century.

    • català

      En el repertori de cançons per a infants, majoritàriament extretes del folklore de distints països, hi ha escasses referències a l´escola. Aquestes referències es troben en himnes de centres educatius o en composicions fetes per músics, mestres, pedagogs o poetes, per a ús de les escoles, amb una qualitat musical i literària molt desigual. En la present comunicació, ja que una altra cosa no permet la manca d¿una bibliografia completa d´aquestes composicions, ens limitem a examinar-ne una selecció, la majoria anteriors a 1910, que hem agrupat entorn de nou metàfores: llar, temple, taller, joc, jardí, llum, aliment, caserna i tresor. Considerem que cada una d´aquestes metàfores ha tingut prou potència per configurar en els receptors de les cançons, no sempre infants, una imatge de l¿escola que s´avingués amb els postulats o mètodes dels diferents corrents de pensament sobre educació que s¿implantaren a finals del segle xix i principis del xx.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno