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Capacidad de innovación y capital social directivo en la empresa hotelera andaluza

    1. [1] Universidad de Sevilla

      Universidad de Sevilla

      Sevilla, España

  • Localización: Papers de Turisme, ISSN 0214-8021, Nº. 58, 2015, págs. 58-79
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La capacidad de acceso y movilización de recursos externos en empresas hoteleras es un tema muy analizado en los últimos años. Entre las fórmulas posibles para conseguirlo, la basada en las relaciones que mantienen sus directivos toma cada vez más relevancia. Sin embargo, en la literatura no resulta sencillo identificar herramientas que permitan su medición. Este trabajo profundiza en el capital social de los directivos hoteleros, presentando un modelo que lo relaciona con la capacidad innovadora de la empresa. Su principal objetivo es el análisis de estas relaciones, mostrando al capital social directivo y al grado de orientación al mercado de la compañía hotelera como antecedentes de su capacidad de innovación.

    • English

      The capability to access and mobilization of external resources in hotel companies is a topic very analyzed in recent years. Between the ways to achieve this objective, the informal relationships that their managers maintain with others are taking on increasing importance. In the literature, however, is not easy to identify tools to enable their measurement.

      This work deeps into the knowledge of social capital of managers into the hotel industry, proposing a model that studies its impact on the capability of innovation of the companies. Its main objective is the analysis of these relationships, identifying the social capital of managers and the market orientation as antecedents of its innovation capability.

      From a methodological point of view, the contrast of the hypotheses is developed with a sample of 200 Andalusian hotels (stratified sampling). We use validated scales in two constructs (market orientation and innovation capability) and its created a new one for the social capital of managers.

      The results confirm the relationship between market orientation of the hotels and their capability to innovate. Also it has been verified the positive influence that the social capital of their managers exercises over this capability.


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