Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Pràctiques educatives inclusives a l'aula de música. Estudi de les condicions i elements facilitadors a l'educació primària i secundària obligatòria

  • Autores: Mercè Carrera Peruga
  • Directores de la Tesis: Milagros Naranjo Llanos (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya ( España ) en 2021
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Gerardo Echeita Sarrionandia (presid.), Lluis Solé i Salas (secret.), Javier Onrubia Goñi (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Innovación e Intervención Educativas por la Mondragón Unibertsitatea y la Universidad de Vic-Universidad Central de Catalunya
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • català

      La preocupació que tots els nens i les nenes, i els nois i les noies, puguin aprendre música junts a la mateixa aula sense que ningú en quedi exclòs, o s’hi senti, és la idea que ha guiat la recerca. Partim d’una concepció de l’escola inclusiva que vol que tots els seus membres s’hi trobin a gust i hi puguin participar, ja que d’aquesta manera la igualtat d’oportunitats i la diversitat —entesa de manera que cada persona és única— van plegades. La concepció constructivista ens ha proporcionat les eines per poder conèixer i analitzar els processos d’ensenyament-aprenentatge que tenen lloc dins l’aula, alhora que ens ha ajudat a tenir una mirada global de tot el que fa referència a la comunitat educativa. La recerca s’ha generat seguint el treball conjunt d’un grup de mestres de música en actiu que han compartit, debatut i, en definitiva, reflexionat sobre com fer que cada alumne sigui present, participi i progressi a l’aula. L’observació directa a l’aula i escoltar la veu dels estudiants ha aportat les dades necessàries, i alhora imprescindibles, per poder completar la investigació. Aquest treball, que s’ha desenvolupat amb onze docents i les seves aules de música, ha pogut obtenir unes conclusions, que creiem extrapolables, molt vinculades a les relacions dels mestres amb cada un dels seus alumnes i de la rellevància que té el procés de reflexió conjunta per tal de poder transformar, o simplement millorar, i avançar en la construcció d’una aula de música inclusiva.

    • English

      The research has ben led by the concern that children and teenagers should be able to learn music together in the same classroom without anyone feeling excluded. Our starting point is based on the inclusive education model that enables all its members to feel comfortable and to take part in whatever is carried out in the classroom. Therefore, the equality of opportunities and student diversity –which implies that every person is unique– are strongly related to each other. The constructivist idea has provided us the tools to be able to get to know and analyse all learning and teaching processes that take place inside the classroom and at the same time have helped us to acquire a global view of all what is linked to the educative community. The research has been developed by following the team work done by a group of active music teachers that have shared, discussed and essentially thought about the way to make every student feel integrated with the rest of their peers and has also encouraged them to participate and make progress. The direct observation in the classroom and listening attentively have supplied the necessary -and even indispensable- data in order to complete the research. This project, which has been carried out with the collaboration of eleven teachers and their music classrooms, has reached some conclusions, which we consider to be extrapolable and closely linked to the relations between the teachers and their students. The reflection as a team has definitely been very relevant in order to transform or at least to move a step forward to the common goal, which is the creation of a real inclusive music classroom.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno