Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


L'aportació de les activitats dels centres de ciència al desenvolupament de la competència científica en l'alumnat d'educació primària. El cas de la fundació cram

  • Autores: Elena Boadas Mir
  • Directores de la Tesis: Carles Monereo i Font (dir. tes.), Conxita Márquez (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Autònoma de Barcelona ( España ) en 2020
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Jenaro Guisasola Aranzábal (presid.), Mariona Espinet Blanch (secret.), Eva Liesa (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TESEO
  • Resumen
    • Aquesta tesi doctoral analitza la repercussió d’una activitat educativa d’un centre de ciència, la Fundació CRAM, en el desenvolupament de les dimensions de la competència científica (conceptual, actitudinal i d’actuació), en alumnes de cicle superior de primària; i, identifica els elements de l’activitat que influeixen en la millora d’aquest desenvolupament, sobretot en relació a la dimensió d’actuació.

      Per a l’estudi s’han analitzat diversos grups escolars que han participat en l’activitat educativa al llarg de dos cursos consecutius, aplicant una metodologia interpretativa, des de les vessants quantitativa i qualitativa.

      La recerca s’ha estructurat en tres fases. En primer lloc (fase I), s’analitza quina és la incidència de l’activitat en el desenvolupament de les tres dimensions de la competència científica estudiades, que permet evidenciar la influència de l’activitat en cadascuna de les tres dimensions. En segon lloc (fase II), s’analitza la tipologia d’arguments, que utilitzen els alumnes després de l’activitat, per donar resposta a una problemàtica ambiental, que permet constatar la significativitat i funcionalitat dels aprenentatges derivats de l’activitat i, la seva contribució en el canvi de visió que construeix l’alumnat davant d’una problemàtica ambiental. I, en tercer lloc (fase III), s’analitzen els elements de l’activitat que han afavorit aquest desenvolupament, aplicant el model d’anàlisi de la Teoria de l’Activitat d’Engeström.

      Aquesta darrera anàlisi ha ajudat a identificar els elements didàctics de l’activitat que tenen una repercussió favorable en el desenvolupament de les tres dimensions de la competència científica estudiades; i, a evidenciar la importància d’un treball compartit entre els centres educatius i els centres de ciència. En resum, la investigació que es realitza en aquesta tesi ha permès aprofundir sobre la funció educativa dels centres de ciència i la seva aportació en el desenvolupament de les dimensions (conceptual, actitudinal i d’actuació) de la competència científica; i, aporta evidències i reflexions per replantejar i millorar el disseny de les activitats educatives en aquests centres d’educació no formal.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno