Este libro propone una mirada plural y crítica sobre el desarrollo profesional de docentes de lenguas extranjeras, articulando voces del sur global. Se presenta como una polifonía que cuestiona y amplía las formas tradicionales de comprender la formación docente, integrando perspectivas diversas y situadas. Uno de sus rasgos distintivos es la publicación en tres lenguas —español, inglés y francés—, en coherencia con las epistemologías del sur y como una apuesta por reivindicar el valor político y pedagógico del multilingüismo en la academia y en la educación en lenguas extranjeras. A esto se suma la diversidad de contextos —Argentina, Brasil, Colombia y Chile—, desde donde se construyen saberes con base en experiencias, trayectorias y enfoques críticos. El libro está dirigido a docentes en formación, docentes en ejercicio, formadores, investigadores y responsables de políticas educativas y lingüísticas. Al ser una publicación multilingüe y de acceso abierto, amplía sus posibilidades de circulación internacional y apuesta por un diálogo académico más justo, equitativo y descentralizado.
This book offers a plural and critical perspective on the professional development of foreign language teachers, bringing together voices from the Global South. It is presented as a polyphony that questions and broadens traditional ways of understanding teacher education, integrating diverse and situated perspectives. One of its distinctive features is its publication in three languages—Spanish, English, and French—in line with the epistemologies of the South and as a commitment to reclaiming the political and pedagogical value of multilingualism in academia and in foreign language education. Adding to this is the diversity of contexts—Argentina, Brazil, Colombia, and Chile—from which knowledge is built based on experiences, trajectories, and critical approaches. The book is aimed at pre-service and in-service teachers, teacher educators, researchers, and policymakers in education and language policy. As a multilingual and open-access publication, it broadens its potential for international circulation and fosters a more just, equitable, and decentralized academic dialogue.
Aportes académicos de los profesores de lenguas extranjerasdesde el sur global
Fabio Alberto Arismendi Gómez, Adriana González Moncada, Sergio Lopera Medina
págs. 7-20
págs. 21-39
págs. 40-55
págs. 56-73
págs. 74-97
págs. 98-119
Raising voices from the South: Engaged multiliteracy to combat ageism
págs. 120-142
In-service public school teachers’ language attrition and retention: An unresolved issue in professional development agendas
págs. 143-167
Becoming knowers, doers, and participants: A teacher development experience from the South
Jesús David Guerra Lyons, Nayibe Rosado Mendinueta, Lourdes Rey Paba
págs. 168-187
Study groups for language teacher educators professional development in Oriente antioqueño
Juan David Murillo Egurrola, Jacqueline Marín Gómez, Avelino Ledesma García
págs. 188-210
Una experiencia tutorial local como fuente de desarrollo profesional
Marta Liliana Mejía García, Javier Alexander Rivera, Sergio Lopera Medina
págs. 211-233
págs. 234-256
EFL pre-service teachers in telecollaboration: A hive for emancipatory education
págs. 257-278
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados