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Coping with stress in parents of children with developmental disabilities

  • Autores: Anna Malgorzata Bujnowska, Celestino Rodríguez Pérez, Trinidad García Fernández, Débora Areces Martínez, Nigel Vicent Marsh
  • Localización: International journal of clinical and health psychology, ISSN 1697-2600, Vol. 21, Nº. 3, 2021, págs. 38-46
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Antecedentes/Objetivo Investigaciones previas muestran que los padres con hijos que padecen trastornos del desarrollo deben hacer frente a mayores demandas de atención y reportan mayor estrés. El presente estudio compara los estilos y estrategias de afrontamiento del estrés utilizados de los padres de hijos con trastornos del desarrollo con los utilizados por padres de hijos con desarrollo típico.

      Método Participaron 167 padres de niños con trastornos del desarrollo y 103 padres de niños que muestran un desarrollo típico. Los inventarios CISS y COPE se utilizaron para evaluar los estilos y estrategias de afrontamiento.

      Resultados Los resultados indicaron diferencias significativas entre los padres de hijos con y sin trastornos del desarrollo en uno de los tres estilos de afrontamiento y una de las ocho estrategias, utilizando con menos frecuencia el estilo orientado a la evitación y la estrategia de apoyo emocional, siendo los orientados a la tarea el enfoque dominante. En situaciones estresantes, los padres de niños con trastornos del desarrollo no utilizaron las estrategias de búsqueda de apoyo emocional o la religión.

      Conclusiones Los resultados sugieren un afrontamiento diferente al de las familias con hijos sin discapacidades.

    • English

      Background/Objective Previous findings indicated that parents of children with developmental disabilities face greater care giving demands and report higher levels of stress. This study explores the styles and strategies of coping with stress among parents of children with developmental disabilities compared to parents of children with typical development.

      Method 167 parents of children with developmental disabilities and 103 parents of typical development children participated as a voluntary. The CISS and the COPE Inventory were used to assess the coping styles and strategies in rearing a child.

      Results The results from Multivariate Analysis indicated significant differences between parents of children with and without developmental disabilities in one of three coping styles and one of eight coping strategies. Parents of children with developmental disabilities less often used the avoidance-oriented style and emotional support strategy. The task-oriented style and strategies were the dominant approach in both groups of parents. In stressful situations connected with rearing a child, parents of children with developmental disabilities do not use as dominant strategies connected with seeking emotional support and religion, which occur in the parents of typical development children.

      Conclusions The results suggest areas where coping may be different than in families of children without DD.


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