Aquest article pretén analitzar com es desenvolupen els mítings electorals en un període d'intensa mediatització, en el qual els mitjans de comunicació i els polítics s'influeixen mútuament. Amb aquest objectiu, prenem com a referència les eleccions autonòmiques a la Comunitat Valenciana celebrades l'abril de 2019, que van coincidir per primera vegada amb unes eleccions generals, de manera que la campanya va adquirir més rellevància que en cites electorals anteriors.
En aquest context, ens centrem en conèixer com es van dissenyar aquests mítings i quin impacte van tenir tant en les xarxes socials com en la televisió. Les dades es van obtenir mitjançant una anàlisi observacional de tipus qualitatiu dels mítings centrals dels principals partits concurrents als comicis (PP, PSPV-PSOE, Compromís, Ciudadanos, Unides Podem i Vox), que es va combinar amb una metodologia quantitativa per a l'anàlisi de contingut de les diferents publicacions que els partits esmentats i els seus líders van pujar als seus comptes oficials de Facebook i Twitter sobre aquests mítings, i amb l'estudi de la cobertura que la televisió pública valenciana, À Punt, en va oferir en els seus informatius. Els resultats indiquen, d'una banda, que els mítings electorals continuen sent esdeveniments molt ritualitzats que els partits polítics dissenyen pensant en com es difondran en un sistema mediàtic que ha canviat, s'ha fragmentat i diversificat, i en què les xarxes socials estan adquirint cada vegada més importància. D’altra banda, la investigació apunta al fet que la informació sobre els mítings està, en part, encara controlada pels subjectes polítics. Una circumstància habitual en les campanyes electorals espanyoles.
This paper analyses how political rallies develop in an age of intense mediatisation in which politicians and media influence each other. In this connection, we look at the Regional Elections held in the Valencian Autonomous Community in April 2019. For the first time, these coincided with a General Election, so that even more was at stake than usual. We wanted to know how political rallies were designed and what impact they had on both social networks and on television. The data were obtained through a qualitative observational analysis of the key rallies of the main parties taking part in the elections (PP, PSOE, Compromís, Ciudadanos, Unidas Podemos, and Vox). We combined that approach with a quantitative methodology for content analysis of the various rally postings made by parties and their leaders on their official Facebook and Twitter accounts. We also studied À Punt’s TV coverage of the same rallies in its news. On the one hand, the results indicate that election rallies continue to be highly ritualised events. Political parties carefully plan their rallies, always mindful of how these will be reported in today’s highly fragmented media systems — especially in social networks. On the other hand, our study suggests that information on rallies is still tightly controlled by the parties — something that is commonplace in Spanish election campaigns
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados