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Psychological resilience and its relationship with satisfaction of basic psychological needs and exposure to traumatic events among the palestinian basic school students in west-bank

  • Autores: Shadi Khalil Abualkibash
  • Directores de la Tesis: María José Lera Rodríguez (dir. tes.), Manuel Peralbo (dir. tes.), Manuel García-Fernández (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universidade de Santiago de Compostela ( España ) en 2019
  • Idioma: inglés
  • Tribunal Calificador de la Tesis: José Carlos Núñez Pérez (presid.), María del Pilar García de la Torre (secret.), María del Mar García Señorán (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Desarrollo Psicológico, Aprendizaje y Salud por la Universidad de A Coruña y la Universidad de Santiago de Compostela
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: MINERVA
  • Resumen
    • English

      The main goal of this research is to discover the relationships of Psychological Resilience, Satisfying the basic psychological needs; (Autonomy, Competence, and Relatedness), and Exposure to Traumatic Events among the Palestinian basic school students in West-Bank Directorates by using structural equation modeling. Moreover, this study aimed to answer this question “How satisfying the basic psychological needs and exposure to traumatic events affect the resilience among the eighth and the ninth grades students in Palestine?” The study sample were basic school students in West Bank; that consisted of 537 students; 242 were males and 295 were females and the mean of age in the sample was (14.8 ± 1.12). There were 341 (64%) of the students from villages and there were 196 (36%) students from cities. In addition, there were 268 (50%) in the eighth grade and 269 (50%) were in the ninth grade. CYRM-28 psychological resilience scale and their factors (Individual factors, Caregiving factors, and Contextual factors), Deci and Ryan's basic psychological needs (BPNs) and Checklist of Traumatic Experiences (CTE), scales were completed, and their validity and reliability were confirmed with Cronbach alpha. The present study utilized structural equation modeling (“SEM”) to test the hypothesized model about relations among latent variables for CYRM- 28, BPNs, and CTE. The current study hypothesized positive path from BPNs to Psychological Resilience and it hypothesizes positive path from exposure to Traumatic Events to Psychological Resilience. According to the SEM the two hypotheses in this study were accepted, moreover the study finds that there are high levels of satisfying basic psychological needs and psychological resilience among the Palestinians basic school students. Consequently, family and teachers ought to give an approach to meeting these needs, which has constructive outcome, for example, resilience.

    • English

      El objetivo principal de esta investigación es descubrir las relaciones entre la Resiliencia psicológica y su relación con la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas y la exposición a eventos traumáticos en estudiantes de Educación Primaria (octavo y el noveno curso) de Cisjordania (Palestina) empleando el modelo de ecuaciones estructurales.

      La muestra estuvo compuesta por 537 estudiantes; 242 eran hombres y 295 eran mujeres, y el promedio de edad en la muestra fue de 14,8 ± 1,12.

      Del total de la muestra, 341 (64%) estudiantes eran de medio rural y 196 (36%) estudiantes de entorno urbano. Además, 268 (50%) cursaban octavo grado y 269 (50%) noveno grado. Los participantes contestaron a la escala de resiliencia psicológica CYRM-28 y sus factores (factores individuales, factores de cuidado y factores contextuales), las necesidades psicológicas básicas de Deci y Ryan (BPNs) y la Lista de comprobación de experiencias traumáticas (CTE). En todos los casos fue analizada su validez y fiabilidad con el alfa de Cronbach.

      El presente estudio utilizó modelado de ecuaciones estructurales ("SEM") para probar el modelo hipotetizado sobre las relaciones entre variables latentes para CYRM-28, BPNs y CTE. El estudio hipotetizaba la existencia de una relación positiva entre las BPNs y la Resiliencia Psicológica, y entre la exposición a Eventos Traumáticos y la Resiliencia Psicológica. Los resultados del SEM permiten aceptar las dos hipótesis de este estudio. Además se encuentran altos niveles de satisfacción de las necesidades psicológicas básicas y de resiliencia psicológica entre los estudiantes de educación primaria palestinos. Por consiguiente, la familia y los profesores deberían asumir un enfoque dirigido a satisfacer estas necesidades, que tienen un resultado constructivo, por ejemplo, la resiliencia


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