Pretendemos conocer la realidad del voluntariado universitario que participa en asociaciones conveniadas con la OCUDyV de la UEx; analizando por un lado, cómo se autopercibe dicho colectivo de estudiantes voluntarios/as y sus efectos sobre aquellos sectores destinatarios, así como las dificultades a las que deben responder las diferentes organizaciones en las que se incardinan para mejorar su proceso de gestión tanto en su vertiente motivacional como emocional y así favorecer una participación sostenible a lo largo de su formación académica.
Los resultados obtenidos coadyudarán en el desarrollo del voluntariado social extremeño, puesto que validan el perfil psicosocial del colectivo universitario al potenciar la eficacia de las acciones dirigidas al fomento de los mismos, incidiendo asimismo, en nuevas estrategias didácticas que favorezcan la aparición de una conducta prosocial desde la Educación Superior.
This research project aims to investigate the reality of the student volunteer working with development organisations associated with the Oficina de Cooperación al Desarrollo y Voluntariado de la Universidad de Extremadura [The Universidad de Extremadura, Oficina de Cooperación Universitaria al Desarrollo y Voluntariado]. It will analyse how the students of this volunteer group perceive themselves and their volunteer efforts within these organisations, as well as the motivational and emotional challenges that such organisations face in order to encourage students’ ongoing involvement during their academic career. The findings will be of use to the development of community volunteering in Extremadura as they will examine the university students’ psychosocial profile and the effectiveness of those strategies aimed at promoting their participation in voluntary work. By identifying the factors that promote student involvement and fulfilment, we can develop organisational strategies to optimise their contribution to various NGOs and volunteer associations. These conclusions, drawn from observing the intersubjective and intrasubjective perceptions of student volunteers, can be used to strengthen the role that the university plays in the promotion of volunteer work and reveal how it can overcome any structural restrictions currently in place by creating new didactic strategies that advocate the presence of prosocial behaviour in tertiary education.
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