La construcció i el sosteniment de la societat democràtica a Europa es troben amb greus amenaces i dificultats pel sorgiment i l’avenç d’autoritarismes o directament de règims dictatorials. El manteniment i l’expansió de la democràcia, abans i ara, demanen accions a favor dels drets humans i de les virtuts cíviques. Una educació que meni a exercir activament la ciutadania, a edificar una societat en pau sobre la base de la justícia i la cohesió socials. Per a respondre a aquesta situació es va organitzar el Col·loqui Internacional Héloïse, a l’Institut d’Estudis Catalans, en el qual es van aplegar educadors i educadores europeus que van analitzar les «Pedagogies de la democràcia i la resistència a l’Europa del segle xx i fins avui». Establint ponts entre el passat i el present, es van examinar les idees i les accions realitzades a Catalunya i a Europa per a consolidar la democràcia i els drets humans a través de l’educació com la millor garantia de l’emancipació de les persones. També, per a edificar una societat equitativa, lliure i culta. «L’objectiu de l’educació en una democràcia és desenvolupar les capacitats per fer persones autònomes que pensin per elles mateixes, i les societats democràtiques han de construir un projecte educatiu col·lectiu», va afirmar Philippe Meirieu en la seva intervenció. Aquesta publicació recull debats, conferències i comunicacions, i també els reports d’experiències educatives portades a terme. És una reflexió polièdrica que integra diversos formats, amb una conjunció de teoria i experiències pràctiques, i ens insta a continuar treballant, sempre al servei de les persones, per les pedagogies de la democràcia i la resistència en els temps complexos que vivim, i a seguir forjant una societat més justa i solidària sota l’actual imperatiu categòric de supervivència que ens assenyala l’ecologia.
Résistance(s) et pédagogie(s): vers une éducation à la démocratie
págs. 13-26
Europa, província pedagògica: cinc referents per a la resistència a la Catalunya del segle XX
págs. 27-45
Democràcia i resitència en la renovació pedagògica de Catalunya durant el segle XX: contextos, itineraris i propostes pedagògiques
págs. 47-65
La polis com a organisme eusocial: la pedagogia com a sistema immunològic en el manteniment de la democràcia
págs. 131-134
págs. 135-136
págs. 137-140
págs. 141-143
págs. 145-147
págs. 149-150
La idea de llibertat de Joan Roura-Parella durant els anys d'exili: a propòsit d'un text inèdit
págs. 151-154
Le patrimoine pédagogique et la problématique des usages des technologies et des ressources numériques: un regard historico-culturel sur mon parcours
págs. 155-163
Vers una pedagogia feminista amb perspectiva interseccional: gènere i educació
págs. 165-166
págs. 167-169
págs. 171-173
págs. 175-177
Una deducació liberal per als treballadors: A propòsit de Richard H. Tawney (1880-1962)
págs. 179-181
L'educació: entre el naturalisme i l'artificialitat. Algunes consideracions rousseaunianes per enfrontar el present
págs. 183-186
Música, identitat de gènere i adolescència: Orientacions didàctiques per treballar la coeducació
págs. 187-188
Més enllà de l'escola democràtica: el col·lectiu d'autogestió educativa La Pinya
págs. 189-191
Sota la roda o entre els murs: L'anàlisi institucional en perspectiva
págs. 193-194
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados