Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Metacognitive skills of undergraduate university students: study based on three colombian institutions: Habilidades metacognitivas de estudiantes universitarios de pregrado: estudio en tres instituciones colombianas

María Cristina Gamboa Mora, Nelly Milady López Rodríguez, Grace Judith Vesga Bravo, Fernando Hernández

  • español

      Objective: The main goal of this study is to determine and compare the metacognitive abilities of undergraduate students in Colombia.

    Method: 1204 students from three different universities were involved, one of a public university and distance mode; and the other two private and face-to-face modality. The Metacognitive Awareness Inventory (MAI) validated for authors (2014) was applied. Tukey's HSD test was implemented to establish significant differences between institutions, the T-test was used to determine differences by gender, and Pearsons correlation was used to determine differences by semester.

    Results: Students have a high level of metacognitive abilities, with significant differences in favor of those in the distance mode. There are no significant differences by gender, although women have higher averages; nor by semester.

    Conclusion: Although students have a good development of their abilities, it is necessary to strengthen especially the evaluation process. The students who are trained through virtual distance methodology showed a greater degree of development of the metacognitive skills than those trained through face-to-face modality. This could be explained by a greater development of autonomy as an indicator of maturity for learning.

  • English

    Objetivo: El objetivo de este estudio fue determinar y comparar las habilidades metacognitivas en estudiantes de pregrado en Colombia.

    Método: Participaron 1204 estudiantes de tres universidades, una de carácter público y modalidad distancia; y las otras dos privadas y modalidad presencial. Se utilizó el Metacognitive Awareness Inventory (MAI) validado por Autores (2014). Para establecer diferencias significativas entre las instituciones se utilizó la Prueba HSD de Tukey, para determinar diferencias por género la prueba T y por semestre, la correlación de Pearson.

    Resultados: Los estudiantes tienen un nivel alto de desarrollo de sus habilidades metacognitivas, con diferencias significativas a favor de los de modalidad distancia. No hay diferencias significativas por género, aunque las mujeres tienen promedios más altos; ni por semestre.

    Conclusiones: Aunque los estudiantes tienen un buen desarrollo de sus habilidades se requiere fortalecer especialmente procesos de evaluación. Los estudiantes que se forman en metodología a distancia virtual mostraron un mayor grado de desarrollo de las habilidades metacognitivas que los de modalidad presencial, lo que podría explicarse por un mayor desarrollo de la autonomía como indicador de madurez para el aprendizaje  


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus