Valentina Canese Caballero, Juan Ignacio Mereles, Jessica Amarilla
This article presents the main issues related to ICT access for educational actors (students, teachers and parents) in relation to the measures adopted by the government to address the COVID-19 pandemic. The purpose of this study is to examine their access to ICT at the moment of starting the interruption of the usual school activities due to the COVID-19. The participants included 505 parents of school children and youth from the pre-school to secondary, 1030 teachers from all educational levels and 856 students from secondary school and higher education at public, private and subsidized institutions throughout the country. For data collection, online questionnaires with closed-ended and open-ended questions were used, administered through different digital channels at the beginning of the confinement. Results show that up to 5% of the participants do not have cell phones and up to 31% do not have access to a computer to carry out the educational process without interruptions. Access to the Internet is restricted outside of the capital and its metropolitan area since limited data packages are used, which in turn prevent, in many cases, the adequate development of academic activities (48% of students, 40% of teachers and 51% of parents have limited connection). The most widely used medium for this purpose is the WhatsApp messaging app, especially at the non-university educational levels. This study shows that there are still educational actors, most from the interior of the country, whose access to the technological resources needed to carry out educational tasks during the pandemic is very limited and their connectivity restricted. The results of this study call on educational authorities to consider these factors when making decisions regarding the implementation of educational policies that require access to technology.
En este artículo se presentan las principales cuestiones relacionadas con el acceso a las TIC por parte de los agentes educativos (estudiantes, profesores y padres) en relación con las medidas adoptadas por el gobierno para hacer frente a la pandemia de COVID-19. El propósito de este estudio es examinar su acceso a las TIC en el momento de iniciar la interrupción de las actividades escolares habituales debido a la pandemia de la COVID-19. Entre los participantes se encontraban 505 padres de niños y jóvenes en edad escolar desde el preescolar hasta la secundaria, 1030 profesores de todos los niveles educativos y 856 estudiantes de secundaria y de enseñanza superior en instituciones públicas, privadas y subvencionadas de todo el país. Para la recolección de datos se utilizaron cuestionarios en línea con preguntas cerradas y abiertas, administrados a través de diferentes canales digitales al comienzo de la reclusión. Los resultados muestran que hasta el 5% de los participantes no tienen teléfonos celulares y hasta el 31% no tienen acceso a una computadora para llevar a cabo el proceso educativo sin interrupciones. El acceso a Internet es restringido fuera de la capital y su área metropolitana, ya que se utilizan paquetes de datos limitados, que a su vez impiden, en muchos casos, el desarrollo adecuado de las actividades académicas (el 48% de los estudiantes, el 40% de los profesores y el 51% de los padres tienen una conexión limitada). El medio más utilizado para este fin es la aplicación de mensajería WhatsApp, especialmente en los niveles educativos no universitarios. Este estudio muestra que aún existen actores educativos, la mayoría del interior del país, cuyo acceso a los recursos tecnológicos necesarios para llevar a cabo las tareas educativas durante la pandemia es muy limitado y su conectividad restringida. Los resultados de este estudio llaman a las autoridades educativas a considerar estos factores cuando tomen decisiones sobre la implementación de políticas educativas que requieran el acceso a la tecnología
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