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Resumen de Argumentation in Whole-Class Teaching and Science Learning

Antonia Larraín, Christine Howe, Julieta Cerda

  • español

    La discusión de ideas contrarias entre estudiantes promueve el aprendizaje en ciencias. Existe evidencia que sugiere que la argumentación en clase completa tendría el mismo efecto, pero no está claro aún que se deba a la discusión. Este estudio evaluó el efecto de distintos aspectos de la argumentación en clase completa en el aprendizaje de ciencias. En una muestra no probabilística participaron 220 estudiantes (10 y 11 años de edad) de 18 escuelas municipales de Santiago, Chile. Once profesores dieron clases diseñadas para promover argumentación (grupo intervención) y 7 profesores lo hicieron en su forma habitual (grupo control). Los estudiantes fueron evaluados individualmente antes y después con pruebas de aprendizaje y argumentación y cuestionario de actitud hacia la ciencia. Se grabaron las clases. A través de análisis factoriales y regresiones lineares, los resultados mostraron que 2 factores predicen una parte de la varianza del aprendizaje: uno compuesto por enunciados justificativos y otro, por contra-argumentos de los estudiantes. Estos resultados sugieren que la contradicción entre pares no es el único aspecto de la argumentación en clase completa que promueve el aprendizaje.

  • English

    Peers’ discussion of contradictory ideas has been proven to promote students’ learning. Some empirical evidence suggests that whole-class argumentation has similar benefits, but there is no clarity yet on whether discussion accounts for this effect. This study aimed at testing the effects of different aspects of whole-class argumentation on science learning. A non-probabilistic sample of 220 students (aged 10 to 11 years) from 18 public schools in Santiago, Chile, participated in the study. Eleven teachers delivered lessons according to a teaching programme especially developed to foster argumentation (intervention group) and 7 teachers delivered lessons in their usual way (control group). Students were assessed individually using pre- and post-measures of learning, argumentative skills and attitudes toward science. The two formers were tests and the latter was a questionnaire. Lessons were videotaped. Factorial analysis and linear regression were conducted. Results showed that 2 factors predict a portion of the variance on learning: one factor composed of justificatory utterances and the other of students’ counter-arguments. These results suggest that contradiction among peers is not the only aspect of classroom argumentation that prompts learning.


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