El potencial de las tecnologías digitales ha traído nuevos desafíos para los profesores, haciendo esencial el adquirir competencias digitales que les permitan usar efectivamente esas tecnologías. El propósito de esta investigación es evaluar el nivel de competencia digital de los profesores de portugués de secundaria. La metodología cuantitativa usada enfatiza la percepción de los profesores sobre sus competencias digitales en tres dimensiones focales: competencias profesional y pedagógica de los profesores y competencias de los aprendices. Los hallazgos muestran que el nivel de competencia digital de los profesores es moderado.
Digital Technologies’ potential has brought new challenges to teachers, making it essential to acquire digital competences that will allow them to effectively use those technologies. The aim of this research is to assess the Portuguese high school teachers’ digital competence level. The quantitative methodology used emphasises the teachers’ perception of their digital competences in three focal dimensions: teachers’ professional and pedagogic competences and learners’ competences. The findings show that teachers’ digital competence level is moderate; the dimensions with the lowest values are “teachers’ pedagogic competences” and “learners’ competences”. Subdimensions Assessment, Empowering Learners and Facilitating Learners’ Digital Competence are the weakest.
El potencial de las tecnologías digitales ha traído nuevos desafíos para los profesores, haciendo esencial el adquirir competencias digitales que les permitan usar efectivamente esas tecnologías. El propósito de esta investigación es evaluar el nivel de competencia digital de los profesores de portugués de secundaria. La metodología cuantitativa usada enfatiza la percepción de los profesores sobre sus competencias digitales en tres dimensiones focales: competencias profesional y pedagógica de los profesores y competencias de los aprendices. Los hallazgos muestran que el nivel de competencia digital de los profesores es moderado.
Digital Technologies’ potential has brought new challenges to teachers, making it essential to acquire digital competences that will allow them to effectively use those technologies. The aim of this research is to assess the Portuguese high school teachers’ digital competence level. The quantitative methodology used emphasises the teachers’ perception of their digital competences in three focal dimensions: teachers’ professional and pedagogic competences and learners’ competences. The findings show that teachers’ digital competence level is moderate; the dimensions with the lowest values are “teachers’ pedagogic competences” and “learners’ competences”. Subdimensions Assessment, Empowering Learners and Facilitating Learners’ Digital Competence are the weakest.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados