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Effects of mental abacus training over cognitive flexibility: An exploratory study

    1. [1] Universidad Internacional de La Rioja

      Universidad Internacional de La Rioja

      Logroño, España

    2. [2] EvoCog University of the Balearic Islands,
  • Localización: Revista de investigación en educación, ISSN-e 2172-3427, ISSN 1697-5200, Vol. 18, Nº. 3, 2020, págs. 316-323
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Efecto del entrenamiento en ábaco mental sobre la flexibilidad cognitiva: un estudio exploratorio
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Mental Abacus (MA) training teaches students to solve math problems by visualizing a physical abacus structure to perform arithmetic operations. Research shows that MA practice relates with enhanced working memory in children, but other cognitive processes that could mediate the benefits registered remain unknown. The aim of the study was to analyze the effect of MA training in a cognitive flexibility task in twelve-year-old children, and compare it with a control group. 121 children from the sixth course of primary education were recruited. 54 students received MA training added during the academic year, while the control group received normative arithmetic instruction. MA training was provided by UCMAS Mental Arithmetic Spain S.L. To assess cognitive flexibility, we used the Trail Making Test (TMT). Data analysis entailed parametric assumptions check and a one-way ANOVA between MA and control group. There were no differences between groups in age. There were statistical differences in TMT-A (Z=-5,78, p<,001, d=,67) and TMT-B scores (Z=-2,24, p=,021, d=,08). Our data suggest that MA enhances cognitive flexibility in children. MA is a promising tool teaching math which benefits go beyond arithmetic calculation.

    • English

      El Ábaco Mental (AM) enseña a los estudiantes a resolver problemas matemáticos visualizando la estructura de un ábaco para realizar operaciones aritméticas. Estudios previos muestran que el AM se relaciona con mejor memoria de trabajo verbal en niños, pero otros procesos cognitivos no han sido estudiados aún. El objetivo del estudio fue analizar el efecto del entrenamiento en AM sobre la Flexibilidad Cognitiva (FC) en niños de doce años, y compararlo con un grupo control. 121 niños de sexto curso de primaria fueron reclutados. 54 estudiantes recibieron entrenamiento en MA durante el año académico, proporcionado por UCMAS Mental Arithmetic Spain S.L., mientras que el grupo control recibió clases de aritmética enseñadas con el método normativo. Para evaluar la FC se usó el Trail Making Test (TMT). El análisis de datos implicó evaluación de criterios paramétricos y un ANOVA de una vía sobre las puntuaciones del TMT. No hubo diferencias de edad entre grupos. Se encontraron diferencias en TMT-A (Z=-5,78, p<,001, d=,67) y TMT-B (Z=-2,24, p=,021, d=,08). Los datos sugieren que el AM mejora la FC en niños. AM es una técnica prometedora cuyos efectos van más allá del cálculo aritmético.


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