Gerona, España
La conversa és un gènere fonamental per adquirir aprenentatges de tot tipus, i sobretot coneixements de la llengua vehicular de l’escola, si no és la mateixa que la L1 de l’àmbit familiar. Per generar conversa a les aules d’educació infantil, el mestre ha de tenir present diversos factors: el clima; els temes i estímuls que susciten conversa; els suports i materials que estimulen i faciliten la comprensió als alumnes amb més dificultats lingüístiques, i les tècniques per gestionar l’activitat i corregir l’alumne adequadament. Un altre factor no menys determinant són les idees preconcebudes que té el mestre entorn del multilingüisme i l’aprenentatge de llengües, que condicionen tot el desenvolupament de les converses i de moltes altres activitats d’aula. Ens proposem sistematitzar tots aquests factors per als futurs mestres, que hauran de ser capaços de gestionar situacions lingüístiques complexes des dels inicis de la seva incorporació a l’escola. Aquesta contribució parteix d’experiències pràctiques de conversa portades a terme per estudiants de tercer d’Educació Infantil, durant tres cursos, en escoles amb un ampli espectre de llengües familiars, i mira d’interrelacionar-les amb la investigació recent en aquest àmbit. Els estudiants han de ser capaços de reestructurar les idees preconcebudes entorn de l’adquisició de llengües a educació infantil des de la cerca teòrica i l’experiència pràctica (planificant una activitat de conversa per a una aula de P3 o P4 on convisquin infants amb diverses llengües familiars, portant-la a terme i analitzant-la a posteriori). La reflexió derivada del procés ha de permetre millorar futures intervencions en contextos plurilingües.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados