Pablo Usán Supervía, Carlos Salavera Bordás
Introduction. During the school stage of the students in the educational centers different personal and academic situations take place that have a decisive influence on both the personality and the performance of the student. For this reason, the study of variables such as emotional intelligence, engagement as well as school performance will contribute to understanding the relationships between these constructs. The objective of this work is to analyze the relationship between emotional intelligence, academic engagement and school performance in a sample of 3512 adolescent students belonging to 18 Compulsory Secondary Education (ESO) centers.
Method. The present work consisted of a prospective ex post-facto study with a simple descriptive design, responding to random sampling. The instruments used were the Spanish versions of the Traid Meta – Mood Scale-24 (TMMS-24), the Utrecht Work Engagement Scale – Student (UWES-S) and school performance was quantified through the average grade of the students.
Results. The results showed positive relationships of school performance with all dimensions of academic engagement and emotional intelligence, except with emotional perception; acting, in turn, as a predictive value of dedication to academic tasks.
Discussion and Conclusions. It is clear the need to promote adaptive behaviors in the classroom as facilitators of positive attitudes towards school performance and improvement of the integral development and school performance of students.
Introducción. Durante la etapa escolar del alumnado en los centros educativos se producen diferentes situaciones personales y académicas que influyen de manera determinante tanto en la personalidad como en el rendimiento del mismo. Por ello, el estudio de variables como la inteligencia emocional, el engagement así como el rendimiento escolar contribuirá a comprender las relaciones entre dichos constructos siendo el objetivo del presente trabajo analizar la relación entre la inteligencia emocional, el engagement académico y el rendimiento escolar en una muestra de 3512 estudiantes adolescentes pertenecientes a 18 centros de Educación Secundaria Obligatoria (ESO).
Método. El presente trabajo consistió en un estudio ex post-facto de carácter prospectivo con un diseño descriptivo simple, respondiendo a un muestreo aleatorio. Los instrumentos utilizados fueron las versiones españolas del Traid Meta–Mood Scale-24 (TMMS-24), el Utrecht Work Engagement Scale–Student (UWES-S) y el rendimiento escolar se cuantificó a través de la nota media del alumnado.
Resultados. Los resultados mostraron relaciones positivas del rendimiento escolar con todas las dimensiones del engagement académico y la inteligencia emocional, salvo con la percepción emocional; actuando, a su vez, como valor predictivo de la dedicación a las tareas académicas.
Discusión y conclusiones. Se desprende la necesidad de promover comportamientos adaptativos en el aula como facilitadores de las actitudes positivas hacia el desempeño escolar y mejora del desarrollo integral y rendimiento escolar de los estudiantes.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados