Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Anàlisi de les estratègies de formació ètica en els estudis d'Educació Social i Treball Social de les universitats catalanes. Informe de Recerca.

    1. [1] Universitat Ramon Llull

      Universitat Ramon Llull

      Barcelona, España

  • Localización: Ars Brevis: anuario de la Càtedra Ramon Llull Blanquerna, ISSN 1136-3711, Nº. 23, 2017, págs. 301-371
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Ethical Training of Social Education and Social Work Professionalsin Catalan Universities
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Les professions que treballen des de la relació amb persones en un major o menor grau de fragilitat tenen molt present la seva dimensió ètica, per diverses raons. En tractar-se de professions amb una molt alta càrrega política (perquè es treballa habitualment amb persones vulnerables en escenaris d’injustícia), la sensibilitat moral dels professionals està molt desenvolupada, però això no assegura que es faci una adequada gestió dels conflictes de valor. Precisament, l’angoixa i el patiment es produeixen pel fet de tenir una alta sensibilitat moral però no disposar d’eines per gestionar tot el que emocionalment i tècnicament representa l’exposició als conflictes de valor. Les dades en recerques prèvies sobre què genera conflicte en els professionals de l’educació social i del treball social i quines són les formes més habituals per gestionar els conflictes de valor, apunten que la conflictivitat moral entre els professionals és alta però es viu com si fos un problema de caràcter personal i privat, de manera que no hi acostumen a haver estructures ni estratègies adequades de caràcter professional promogudes per les institucions i/o serveis que permetin gestionar-les col·lectivament. Els plans d’estudi de les universitats mostren que les qüestions ètiques de l’educació social i del treball social estan presents en la formació. En aquest monogràfic es dóna a conèixer una recerca, liderada pel professor Dr. Jesús Vilar i subvencionada per la Càtedra Ethos de la URL, en la qual els autors es plantegen si la forma com s’aborden aquestes qüestions en la formació bàsica és la més adequada i si realment capacita per afrontar responsablement i amb garanties les contradiccions de l’activitat professional.

    • English

      The professions that work from the relationship with people with a higher or lower degree of fragility are very aware of their ethical dimensions, for different reasons. As these professions carry a highlevel of political burden (because they usually work with vulnerable people in contexts of injustice), the moral sensitivity of professionals is very developed, but this does not guarantee an appropriate management of conflicts of value. Precisely, anxiety and suffering result from the fact of having a high moral sensitivity but lacking the tools to manage all the aspects that being exposed to conflicts of value represents both emotionally and technically. Data from previous research on what causes conflict among social education and social work professionals and on what ways are the most usual to manage conflicts of value show that the moral conflict among professionals is high but lived as though it were a personal, established problem, and therefore it is not usual to have appropriate professional structures or strategies provided by the institutions and/or services to allow us to jointly manage them. The university syllabuses show that the ethical questions of social education and social work are present in the education. In this monograph issue, we present a research work, led by professor Jesús Vilar and funded by the URL Ethos Chair, where the authors consider whether the way how these issues are dealt with in the basic education is the most appropriate, and whether it really enables learners to face the contradictions of their professional activity in a responsible and sound manner.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno