Sevilla, España
Murcia, España
This article unveils an aesthetic based on the intervention of machinery into creative art procedures. The study goes deeply into a machine-related aesthetic from philosophic reflections, which range from the incursions of, firstly, optical technologies (photography, cinematography) and then electronic technologies (videograph, computer graphics, networks). The research throws new light on the notion of Media Art. The media have opened up to artists the possibilities of the laboratory for aesthetic experimentation and the innovative inter-relationship of art, science, and technology. In this sense, the text demonstrates how new media creativity experiments with forms more representative of postmodern thinking. For the purposes of a better exemplification of the question raised, this article has briefly analysed the works of two Spanish artists, representative of the two different phases. The first example opens with the commencement of an incipient Media Art in the technological and mystical ruminations of José Val del Omar. In the second example, the contemporary evolution into internet experimentation of Antoni Muntadas is demonstrated.
Este artículo descubre una estética basada en la intervención de las máquinas en los procedimientos creativos del arte. El estudio profundiza en una estética del maquinismo desde la reflexión filosófica, que abarca desde la incursión de las tecnologías ópticas (fotografía, cinematografía) a las tecnologías electrónicas (videografía, computer graphics, redes). La investigación aporta nuevas luces sobre la noción del Media Art. Los medios han abierto a los artistas las posibilidades del laboratorio de experimentación estética entre arte, ciencia e innovación tecnológica. En este sentido, el texto demuestra como la nueva creatividad mediática ensaya formas más representativas del pensamiento posmoderno. Para una mejor ejemplaridad de la cuestión planteada, el artículo ha analizado brevemente las obras de dos artistas españoles representativos de momentos distintos. En el primer ejemplo, se expone el comienzo de un incipiente Arte de Medios en la cavilaciones tecnológicas y místicas de José Val del Omar. En el segundo ejemplo, se muestra la evolución contemporánea en el ensayo con Internet de Antoni Muntadas.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados