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Menores influyentes en YouTube. Un espacio para la responsabilidad

    1. [1] Universitat d'Alacant

      Universitat d'Alacant

      Alicante, España

    2. [2] Universidad Complutense de Madrid

      Universidad Complutense de Madrid

      Madrid, España

  • Localización: Revista Latina de Comunicación Social, ISSN-e 1138-5820, Nº. 73, 10, 2018, págs. 1211-1230
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Kid influencers on YouTube. A space for responsibility
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción: Se estudian las prácticas de los menores influyentes en YouTube y la presencia de marcas. Metodología: Estudio exploratorio basado en el análisis de contenido. La muestra consideró los 5 canales españoles creados por menores con mayor número de visitantes y suscriptores en enero 2018; en concreto, los cinco contenidos con más visualizaciones de cada canal (25 vídeos/400´). Se utilizan los modelos de McRoberts et al. en el análisis de las estrategias de implicación y el modelo de Smith et al. para la presencia de marca. Resultados: Se identifica una tipología común en los contenidos un estilo de gestión cuasiprofesional y la omnipresencia de marcas de forma simultánea. Conclusiones: Se hacen recomendaciones regulatorias y de gestión del canal para la práctica de la comunicación de menores influyentes en un entorno seguro, positivo, entretenido y responsable.

    • English

      Introduction: This article analyses the practices of kid influencers on YouTube and the presence of brands in the videos they generate. Methods: This is an exploratory study based on content analysis performed on a sample of videos collected from the five most-viewed and most-subscribed YouTube channels starring Spanish children in January 2018. To be precise, we selected the five most-viewed videos from each of the selected channels (a total of 25 videos and 400´). The analysis of the engagement strategies is based on the models developed by McRoberts et al. while the analysis of brand presence is based on the model of Smith et al. Results: There is a common typology in the contents, a semi-professional management style and the simultaneous omnipresence of brands.

      Conclusions: Recommendations are made for the regulation and management of the communication practices of kid influencers on YouTube to ensure they are developed in a secure, positive, fun and responsible environment.


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