Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


From Obama to Samara: What changes do the Spanish education system and the Roma movement have to make so that one day it will be possible for a Roma woman to be president?

  • Autores: Rocío García Carrión, Araceli Silva, Montserrat Yuste Munté, José Ramón Flecha García
  • Localización: Psychology, Society & Education, ISSN 1989-709X, ISSN-e 2171-2085, Vol. 1, Nº. 1-2, 2009, págs. 1-11
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

       El movimiento por los derechos civiles fue iniciado por una mujer afroamericana participante de un centro de educación popular cuyo papel ha sido clave en las transformaciones sociales que nos han llevado hasta contar con un presidente afroamericano de la primera potencia mundial. El sistema educativo español requiere de transformaciones progresistas que contribuyan a superar la segregación y el fracaso escolar de las niñas gitanas. Las mujeres gitanas como motor de la transformación de su pueblo son agentes activos para decidir qué sistema educativo quieren para el futuro de sus hijos e hijas. Desde el movimiento asociativo y de la mano de las teorías y prácticas educativas que propone la comunidad científica internacional, presentamos en este artí- culo las transformaciones que muchos centros educativos en España están realizando para superar la exclusión social del pueblo gitano. En este artículo planteamos las bases para constituir un movimiento de mujeres gitanas universitarias que incluyendo las voces de todas las mujeres de su pueblo, sigan siendo motor de transformación social para que algún día la educación y la sociedad de este país haya mejorado tanto como para que sea posible una presidenta gitana. 

    • English

      The American civil rights movement was started by an African American woman who was a participant in a popular education centre. This centre played a key role in the social transformations that led us to elect an African American president in the primary great world power. The Spanish education system needs progressive transformations which will contribute to overcoming the segregation and school failure of female Roma children. Roma women, as the driving force behind transformation in their population, are active agents when deciding on the type of schooling they want for the future of their children. Through associations, and hand in hand with the educational theories and practices provided by the international scientific community, in this article we present the transformations which many schools in Spain are carrying out in order to overcome the social exclusion of the Roma population. In this article we provide the foundations to build a movement of female Roma university graduates who, by including the voices of all of the women in their community, continue to be the driving force behind social transformation. In this way one day education and society in this country will have improved to such an extent that it will be possible for a Roma woman to be president.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno