Joan Santacana i Mestre, Tania Martínez Gil, Neus Sallés Tenas
Although history is present in the school curricula, it is not considered in the comprehensive evaluations carried out by the main national and supranational entities. This lack of evaluation shows the role that history plays in society and prevents determination of the state of history education in Catalonia. In this connection, we present a research study which was aimed to analyse the reception of historical narratives among young Catalans in order to determine the degree to which our educational system transmits historical knowledge. On the basis of our results, we analyse the problems of the failure in teaching and we reflect on strategies that could act as inclusionary elements in primary school. In this regard, we look at the use of stories and historical biographies as major tools for learning history, analysing the theories behind them and the advantages they provide.Keywords: Meaningful learning, history, indicators, resources, learning strategies.
Malgrat que la història està present en els currículums escolars, està fora de les avaluacions que de caràcter global fan els principals organismes nacionals i supranacionals. La manca d’avaluació mostra la posició de la matèria a la societat i no permet conèixer l’estat de l’aprenentatge de la història a Catalunya. En aquest sentit, abordem una recerca que tenia com a objectiu analitzar la recepció de les narracions històriques entre els joves catalans per conèixer fins a quin punt el nostre sistema educatiu transmet coneixement històric. A partir d’aquests resultats, s’analitzen els problemes del fracàs didàctic i es reflexiona sobre les estratègies que poden actuar com a inclusors a l’escola primària. En aquest sentit, ens endinsarem en l’ús dels contes i les biografies històriques com a principals eines, i veurem en quines teories es fonamenta i quins avantatges ens proporcionen.Paraules clau: Aprenentatge significatiu, història, indicadors, recursos, estratègies d’aprenentatge.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados