Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Conflicte, discriminació i mediació a l’escola. Representacions, experiències i participació dels joves d’origen immigrant als centres de secundària

  • Autores: Rita Villà Taberner
  • Directores de la Tesis: Silvia Carrasco Pons (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Autònoma de Barcelona ( España ) en 2014
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: María Rosa Buxarrais Estrada (presid.), Jordi Pàmies Rovira (secret.), María Isabel Jociles Rubio (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en:  TDX  DDD 
  • Resumen
    • Aquesta tesi doctoral aborda l’anàlisi de la mediació escolar en relació a les experiències de participació i representació dels joves d’origen immigrant als instituts de secundària, amb l’objectiu de discernir si aquestes poden constituir un exemple de racisme institucional. La tesi es divideix en tres parts diferenciades, que permeten una aproximació gradual a l’objecte final d’estudi. En una primera part es descriuen les percepcions en relació al conflicte escolar i la convivència per part de diversos autors: alumnat, opinió pública i perspectiva institucional. Aquesta triple aproximació ens permet obtenir una fotografia de quina és la imatge existent en relació al conflicte escolar, centrant-se amb la seva vinculació amb la immigració. A continuació s’introdueix la mediació en tant que estratègia restaurativa de resolució de conflictes, que substitueix la perspectiva punitiva clàssica per una visió centrada en el reconeixement del dany causat i la reparació. Aquesta part conté una anàlisi detallada del funcionament i característiques de la mediació escolar als instituts catalans, així com la constatació de les diverses resistències institucionals vers determinats usos d’aquesta pràctica. Finalment, s’introdueix un primer anàlisi específic en relació als usos i percepcions sobre la mediació i l’alumnat d’origen immigrant. Finalment, la tercera part de la tesi centra la seva anàlisi en la mediació i l’alumnat d’origen immigrant. Des d’un abordatge antiracista i seguint principis i mètodes de la Critical Race Theory, es demostra com l’ús actual de la mediació en relació a aquest alumnat constitueix un exemple de discriminació institucional, ja que incorpora barreres a l’accés d’aquesta metodologia restaurativa basades directa o indirectament en atributs ètnics constatables o construïts. La tesi tanca amb recomanacions específiques per la gestió del conflicte per a una escola antiracista. Aquesta és una tesi de transició, organitzada formalment com una tesi clàssica, però que internament conté material publica, articles en procés de publicació i capítols potencialment transformables en articles.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno