Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Factores que condicionan la elección de una carrera universitaria por parte de los alumnos de último año de secundaria en Chile

  • Autores: Miguel Luis León Núñez
  • Directores de la Tesis: Jorge Montaña Matosas (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Ramon Llull ( España ) en 2010
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Francesc Solé Parellada (presid.), Josep Franch Bullich (secret.), Daniel Bastida Obiols (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • L'educació superior de qualitat és una contribució indispensable per al desenvolupament de les nacions, especialment en els nostres temps, que estem inserits en una societat del coneixement. Avui dia, no hi ha cap dubte que, per aprofitar els avantatges de la globalització, cal comptar amb capital humà qualificat i amb capacitat d'innovació; és possible desenvolupar ambdós elements, en part, si ens basem en el sistema d'educació superior de cada país. D'altra banda, el nombre d'estudiants d'educació superior a escala mundial ha passat dels 13 milions dels anys seixanta als més de 110 milions de l'actualitat; els països en vies de desenvolupament són els que han augmentat la taxa de cobertura més significativament. A Xile, la taxa de cobertura va passar del 10 % el 1980 al 33 % l'any 2005, i s'espera que arribi al 50 % el 2015. Per part seva, el sistema d'educació superior xilè ha mostrat, en els darrers anys, signes inequívocs d'operar com una indústria competitiva en la qual la major part de l'oferta -avui dia- l'ofereixen institucions privades que realitzen estratègies "empresarials" agressives per competir en el mercat, moltes de les quals realitzen despeses i inversions significatives en millores de la qualitat i en campanyes de màrqueting, amb l'objectiu d'atreure més i millors estudiants cada any; això no obstant, fins avui no hi ha models que expliquin els factors que determinen la conducta de compra del consumidor (és a dir, dels alumnes potencials de les universitats) a l'hora d'escollir una carrera universitària. En aquest context, l'objectiu d'aquesta recerca ha estat contribuir a entendre la conducta dels estudiants de secundària a Xile (el consumidor) a l'hora d'escollir una carrera universitària. La pregunta principal de l'estudi ha estat: Quins són els factors principals que expliquen l'elecció d'una carrera universitària per part dels alumnes de secundària a Santiago de Xile?, i quina relació s'estableix entre aquests. Per assolir els objectius de la recerca, es va realitzar una revisió àmplia de la literatura ja existent, per tal d'identificar els models teòrics ja proposats, com també per orientar la fase exploratòria del projecte, que es va dur a terme mitjançant tècniques de focus group i entrevistes en profunditat. Amb els resultats de la fase exploratòria es va construir un instrument de mesura (el qüestionari), que es va aplicar en una mostra aleatòria de 1.401 estudiants, agrupats en tres estrats. Hem utilitzat l'anàlisi factorial confirmatòria per a l'anàlisi de les dades recollides i, a la vegada, per obtenir els models explicatius que cerquem a partir de la forma path diagram. Després de realitzar l'anàlisi de les dades i diverses rotacions al model, hem identificat quatre variables latents (constructes) amb un alt grau de significació, aquestes variables són: prestigi, qualitat, ambient i conveniència. Esperem que els resultats i les conclusions d'aquest estudi contribueixin a complementar la literatura existent, aportin un marc teòric associat al fenomen objecte d'estudi i, a més, serveixin de suport en el disseny dels plans de màrqueting de les universitats xilenes. Finalment, les recerques futures podrien ampliar l'estudi a d'altres països de la regió llatinoamericana, com també realitzar estudis longitudinals per veure el comportament dels consumidors (els alumnes) després d'haver accedit a les universitats.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno