Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Formación del profesorado para el cambio: desarrollo profesional en cursos de formación y en proyectos de asesoramiento de centros

  • Autores: Pilar Iranzo García
  • Directores de la Tesis: Vicente Sebastián Ferreres Pavía (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Rovira i Virgili ( España ) en 2003
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Pedro Simón de Vicente Rodríguez (presid.), Francesc Imbernón Muñoz (secret.), Eustaquio Martín Rodríguez (voc.), Rosario Barrios Arós (voc.), Bonifacio Jiménez Jiménez (voc.)
  • Enlaces
  • Dialnet Métricas: 1 Cita
  • Resumen
    • La investigadora assumirà el doble rol de investigadora i formadora per a poder analitzar internament els processos que sesdevenen en els àmbits pràctics de formació docent per a la innovació curricular en les etapes educatives de Educació Infantil i Primària i dins de plataformes formatives previstes pels Plans de Formació Permanent del Professorat del Departament dEnsenyament de la Generalitat (en concret articulades pel SEDEC i per lICE-URV).

      Es tenen en compte les modalitats formatives curs i formació en centre o assessorament en centre per a aprofundir en llurs potencialitats particulars: una investigació com a estudi de cas múltiple de caràcter instrumental.

      La intencionalitat de lestudi és analitzar en profunditat 3 processos de formació (un assessorament en centre i dos cursos) centrats en una innovació curricular en làrea de la lectura i lescriptura constructivista per a establir valoracions sobre el tipus o grau Desenvolupament Professional (de professors i de formadora) que sha arribat a construir i proposar condicions, accions, i estratègies de millora.

      Com a objectius concrets més rellevants:

      (a) Comprendre significativament, des del punt de vista de la formadora com a subjecte docent, - què passa en el desenvolupament daccions formatives de diversa modalitat que pretenen ajudar a desenvolupar una innovació.

      - com saprèn, quin tipus daprenentatge es dóna i qui són els protagonistes que interaccionen en els aprenentatges.

      (b) Indagar en els elements del procés de formació que poden influir en:

      - lacollida positiva de la proposta innovadora, - la comprensió i interès entorn el seu marc conceptual, - la incidència i aplicació en les aules, - el canvi dactituds coherent amb la innovació, - lassumpció de concepcions sobre el paper del professor com a educador i aprenent, investigador i reflexiu en contextos de canvi com lactual.

      (c) Establir algun tipus de connexió entre experiències de formació: saber més sobre la forma com es desenvolupen i sinstitucionalitzen els canvis.

      (d) Descriure i valorar elements de la metodologia de lestudi que hagin suposat major potencial daprenentatge i aprenentatge per a lacció de formadora.

      Daquests objectius es desprèn la necessitat dindagar, entre daltres, en els àmbits teòrics de:

      - El programa dinvestigació sobre el pensament del professor - La construcció de coneixement en contextos de formació professional: la relació entre teoria i pràctica i la comprensió de les diverses subcultures i formes de Desenvolupament professional - El paper de la persona formadora com a guia en la construcció del nou coneixement - La narrativitat com a recurs daprenentatge metacognitiu, històric, i social - Els components de la innovació curricular sobre lectura i escriptura - Lavaluació daccions de formació permanent - La potencialitat de les modalitats de formació: cursos i projectes de centre en el marc del Pla de Formació Permanent del Professorat (1997) - Els itineraris formatius i les necessitats dels professors: estadis informatiu, formatiu i autoformatiu Quant a estratègies concretes que es desenvolupen, cal observar que es recopilen dades des de diferents protagonistes:

      - Formadora: escriu diaris de totes les sessions - Observadors en els cursos: realitzen informes descriptius i/o diaris de cada sessió - Professors/es realitzen:

      - avaluacions inicials sobre conceptes i estratègies curriculars - qüestionaris inicials sobre cultura innovadora - mostres dels treballs realitzats a classe - valoracions finals estàndar determinades pels serveis (SEDEC i ICE-URV) - autoinformes oberts - Entrevistes a lequip directiu del centre de la Formació en centre - Entrevistes als observadors - Registres tecnològics: gravacions en cassette de bona part de les sessions A partir de lestudi, saporten elements que poden contribuir a una Didàctica de la Formació Permanent en tant que es posen en evidència components del pensament de la docència com a gestió social dels aprenentatges docents per part de la formadora i elements que afavoreixen la construcció i superació per part dels professors del trànsit entre una metodologia i altra: des de la perspectiva daquest acompanyament, sen destaquen elements com la narrativitat, els processos dinvestigació-acció, el suport emocional davant un alt grau dincertesa pel canvi, la comprensió de les diverses subcultures que cohabiten en els centres educatiu; tot, tenint en compte les potencialitats dambdues modalitats formatives analitzades.

      RESUM La investigadora assumirà el doble rol de investigadora i formadora per a poder analitzar internament els processos que sesdevenen en els àmbits pràctics de formació docent per a la innovació curricular en les etapes educatives de Educació Infantil i Primària i dins de plataformes formatives previstes pels Plans de Formació Permanent del Professorat del Departament dEnsenyament de la Generalitat (en concret articulades pel SEDEC i per lICE-URV).

      Es tenen en compte les modalitats formatives curs i formació en centre o assessorament en centre per a aprofundir en llurs potencialitats particulars: una investigació com a estudi de cas múltiple de caràcter instrumental.

      La intencionalitat de lestudi és analitzar en profunditat 3 processos de formació (un assessorament en centre i dos cursos) centrats en una innovació curricular en làrea de la lectura i lescriptura constructivista per a establir valoracions sobre el tipus o grau de Desenvolupament Professional (de professors i de formadora) que sha arribat a construir i proposar condicions, accions, i estratègies de millora.

      Com a objectius concrets més rellevants:

      (a) Comprendre significativament, des del punt de vista de la formadora com a subjecte docent, - què passa en el desenvolupament daccions formatives de diversa modalitat que pretenen ajudar a desenvolupar una innovació.

      - com saprèn, quin tipus daprenentatge es dóna i qui són els protagonistes que interaccionen en els aprenentatges.

      (b) Indagar en els elements del procés de formació que poden influir en:

      ? lacollida positiva de la proposta innovadora, ? la comprensió i interès entorn el seu marc conceptual, ? la incidència i aplicació en les aules, ? el canvi dactituds coherent amb la innovació, ? lassumpció de concepcions sobre el paper del professor com a educador i aprenent, investigador i reflexiu en contextos de canvi com lactual.

      (c) Establir algun tipus de connexió entre experiències de formació: saber més sobre la forma com es desenvolupen i sinstitucionalitzen els canvis.

      (d) Descriure i valorar elements de la metodologia de lestudi que hagin suposat major potencial daprenentatge i aprenentatge per a lacció de formadora.

      Daquests objectius es desprèn la necessitat dindagar, entre daltres, en els àmbits teòrics de:

      ? El programa dinvestigació sobre el pensament del professor ? La construcció de coneixement en contextos de formació professional: la relació entre teoria i pràctica i la comprensió de les diverses subcultures i formes de Desenvolupament professional ? El paper de la persona formadora com a guia en la construcció del nou coneixement ? La narrativitat com a recurs daprenentatge metacognitiu, històric, i social ? Els components de la innovació curricular sobre lectura i escriptura ? Lavaluació daccions de formació permanent ? La potencialitat de les modalitats de formació: cursos i projectes de centre en el marc del Pla de Formació Permanent del Professorat (1997) ? Els itineraris formatius i les necessitats dels professors: estadis informatiu, formatiu i autoformatiu Quant a estratègies concretes que es desenvolupen, cal observar que es recopilen dades des de diferents protagonistes:

      - Formadora: escriu diaris de totes les sessions - Observadors en els cursos: realitzen informes descriptius i/o diaris de cada sessió - Professors/es realitzen:

      ? avaluacions inicials sobre conceptes i estratègies curriculars ? qüestionaris inicials sobre cultura innovadora ? mostres dels treballs realitzats a classe ? valoracions finals estàndar determinades pels serveis (SEDEC i ICE-URV) ? autoinformes oberts ? Entrevistes a lequip directiu del centre de la Formació en centre ? Entrevistes als observadors ? Registres tecnològics: gravacions en cassette de bona part de les sessions A partir de lestudi, saporten elements que poden contribuir a una Didàctica de la Formació Permanent en tant que es posen en evidència components del pensament de la docència com a gestió social dels aprenentatges docents per part de la formadora i elements que afavoreixen la construcció i superació per part dels professors del trànsit entre una metodologia i altra: des de la perspectiva daquest acompanyament, sen destaquen elements com la narrativitat, els processos dinvestigació-acció, el suport emocional davant un alt grau dincertesa pel canvi, la comprensió de les diverses subcultures que cohabiten en els centres educatiu; tot, tenint en compte les potencialitats dambdues modalitats formatives analitzades.

      SUMMARY The action researcher will assume both roles one as a researcher as well as a teacher educator to analyse the inner processes that appear in the educational practice for the curriculum innovation in Elementary and Primary Education and in Teacher training Projects of Catalan Department of Education taken by SEDEC (a Service for teaching Catalan in schools) and by ICE-URV (the department of teacher training of the University of Tarragona).

      Two formative views are taken into account, one as a course, and the other as a training assessment inside the school itself in order to develop a research in terms instrumental study of multiple cases.

      The purpose of the study is to analyse three teacher training processes (two courses and one school training assessment) based on a new curriculum about constructivist reading and writing to evaluate the teachers' professional development (as well as the researcher's herself) and to promote strategies and improving conditions.

      More specific outstanding objectives are:

      (a) To understand (from the researcher-teacher's point of view):

      - the development process of different research actions which aim to help an innovation - the learning process , types of learning, practitioners and interaction.

      (b)To investigate the elements of the learning process which have an influence on:

      - a positive reception of the innovative proposal - conceptual understanding and interest - impact and classroom application - a change of attitude according to the innovation process.

      - an acceptance of the teacher's role as educator and learner, researcher and reflective in present innovative processes.

      (c) To establish links between different training experiences, their development and institutionalisation.

      (d) To describe and assess methodological elements of the study which mean an improvement in learning and in the teacher educator's own learning.

      From these objectives there is a theoretic investigation about:

      - The research programme about the "teacher's thoughts".

      - Knowledge construction in a professional education context: the connection between theory and practice and the comprehension of different "subcultures" and ways of professional development.

      - The educator's role as a guide in "new" knowledge construction.

      - "Narrative" as a metacognitive, historic, social learning resort.

      - The elements of the curriculum innovation which refer to reading and writing.

      - The evaluation of the teacher education process.

      - The potential of different ways of teacher training: courses and school projects regarding the institutional planning for teacher education of 1997.

      - The different education ways and the teachers' needs: by means of three steps, information, training and self-training.

      Regarding the specific strategies employed, an amount of information has been summarized by the practitioners:

      - The educator, she writes reports every session.

      - The observers of the courses, they write descriptive reports every session.

      - The teachers, they do:

      - initial tests about curriculum and strategies.

      - initial questionnaires about innovation.

      - samples of classwork.

      - final evaluation (determined by SEDEC and ICE-URV).

      - open self-reports.

      - Interviews with the school headmaster.

      - Interviews with the observers.

      - Tape recording of most sessions.

      The study provides new elements to elaborate a didactic method for "teacher education" as well as other elements which participate in the "teaching process"; in the educator's view as a social management of education achievement, and in the teachers' as the elements which help to assume the change from one methodology to another. Some elements are particularly relevant: narrative, action-research procedures, emotional support regarding the hesitation for changing, comprehension of the different "subcultures" which live together in schools; all of them, regarding the potential of both education modalities which have been analysed.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno