Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Disseny d'un test per avaluar les aptituds cognitives a l'esport (TACE)

  • Autores: Bernat Buscà Safont-Tria
  • Directores de la Tesis: Lluís Garcia i Sevilla (dir. tes.), Joan Riera Riera (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2005
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Jaume Cruz Feliu (presid.), Gerard Moras Feliu (secret.), Josep Roca i Balasch (voc.), María Rosa Buxarrais Estrada (voc.), Climent Giné Giné (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Dialnet Métricas: 1 Cita
  • Resumen
    • català

      El raonament, la cognició i el comportament dels individus intelligents han estat un dels eixos en el camp de la mesura de les aptituds esportives en els darrers anys. La seva perspectiva multicanal, la dificultat per acotar-ne lorigen i la seva incidència en el rendiment i laprenentatge esportius nhan estat, possiblement, les raons fonamentals. Aquesta dificultat en el camp de la recerca científica, sha obviat en el terreny de la praxis en el món de lentrenament. Nombrosos entrenadors/es i especialistes utilitzen termes com jugadors llestos, esportistes espavilats i comportaments intelligents dins els terrenys de joc amb molta freqüència, i amb no menys encert. Parlen de subjectes que troben la solució bona en situacions diverses de menor o major complexitat. En aquesta línia, el criteri cognitiu sha erigit com un bon indicador del nivell dexpertesa esportiva (Starkes, 1987; Abernethy, 1988, 1994; Helsen i Starkes, 1999; Ward i Williams, 2003).

      El caràcter multifactorial que explica la capacitat daprenentatge i de rendiment esportiu i la manca deines psicomètriques per avaluar les aptituds funcionals necessàries per a la pràctica esportiva (Riera, 2005), justifiquen el plantejament duna proposta de disseny dun test daquestes característiques. Aquesta tesi doctoral ofereix un instrument de mesura de les aptituds cognitives esportives des duna perspectiva psicomètrica. Després destablir un marc de referència per a la classificació de les habilitats esportives (Riera, 2001), de definir el constructe daptitud cognitiva esportiva (Buscà, 2005) i després de revisar els principals estudis i instruments que tenen per objectiu avaluar diversos constructes psicològics relacionats amb la cognició en situacions esportives, es procedeix a la construcció dun test per avaluar les aptituds cognitives a lesport (TACE). Per tal de plasmar les situacions esportives de forma intelligible minimitzant, així, la influència del raonament verbal dítems escrits, shan dibuixat 75 situacions esportives que es corresponen amb problemes reals que es donen en l esport i que cobreixen tan les habilitats bàsiques com les tècniques i les tàctiques. Els ítems es presenten en una aplicació informàtica molt intuïtiva per a què cada subjecte pugui respondre de forma autònoma i amb el ritme propi. Per cada situació, es presenten 5 opcions de resposta de les quals una ha de ser escollida pel subjecte de forma obligatòria.

      Després de fer una prova pilot amb una mostra seleccionada (n=57) i de procedir a lanàlisi dels ítems i dels distractors, es van seleccionar 64 ítems els quals es van administrar en la versió consolidada del TACE a una mostra destudiants de secundària (n=242). De la segona anàlisi dels ítems, sen van consolidar 56 els resultats dels quals es van utilitzar per realitzar lestudi empíric per determinar la fiabilitat i la validesa del test. Es van calcular indicadors de fiabilitat amb un valor da de Cronbach de 0,77 (n=56) i una correlació de Pearson entre test i retest de 0,72 (n=69) i es van establir criteris de validesa de contingut, de criteri i de constructe. Lopinió dexperts i una correlació de Pearson entre el resultat en el TACE i un criteri extern de valoració del professor deducació física (r=0,40; p<0,00) van consolidar-ne la validesa de contingut i de criteri. La posterior comparació de mitjanes entre subgrups de la mostra van apuntar diferencies de gènere en la resolució de problemes. De la mateixa manera es van observar diferències significatives en els resultats del test en funció de la quantitat i tipus de pràctica dels subjectes.

      Lanàlisi factorial va permetre establir indicis raonables per estimar la validesa de constructe del test així com per confirmar la qualitat psicomètrica dels ítems. Una primera aproximació exploratòria (valor mitjà dextracció de r=0,64) va permetre extreure 23 factors incapaços de contribuïr a lexplicació del constructe. Una posterior anàlisi factorial per categories dítems (valor mitjà dextracció de r=0,92) va permetre extreure dos factors diferenciats que explicaven el 79,87% de la variància i que sassociaven als conceptes de tècnica i de tàctica a causa de les altres correlacions que aquests factors tenien amb les categories dítems associades a aspectes tècnics i tàctics dels esports.

      Els resultats es discuteixen en relació a altres processos de construcció dinstruments psicomètrics de caire esportiu.

    • English

      The aim of this doctoral thesis is to provide an instrument to measure the cognitive abilities in sport from a psychometric point of view. Once the reference frame to classify the abilities in sport is established (Riera, 2001; 2005), to define the cognitive ability construct (Buscà, 2005), and to review the most prominent research and instruments the aim of which is to evaluate the different psychological constructs related to cognition in sporting frames, this paper is meant to develop a test to evaluate the cognitive abilities in sport (TACE). In order to comprehensibly capture the varied conditions in sport, the influence of verbal reasoning in the shown items has been minimized. A number of 75 sporting situations corresponding to real cases have been described. Such situations cover the basic together with the technical and tactical skills. The items are shown in a very intuitive computerized application so as each subject of study can answer autonomously and at a pace of his own. For every single situation five answering options are presented one of them to be compulsorily chosen. After a pilot scheme on a selected sample (n=57) and the following analysis of the items and distractors is carried out, a number of 64 items were selected which, in the consolidated version of TACE, were fed to a sample of secondary students (n=242). From the second analysis of items, 56 results were consolidated which were used to set up an empirical study to determine the validity and reliability of the test. Reliability indicators were worked out with 0.77 Cronbachs a value and some validity criteria to content, to criteria and to construct were established. Reasonable signs to consider the test validity were set up by experts opinion, a Pearsons correlation between the TACE results and an external evaluation from the physical education teacher together with the mean comparison among samples subgroups and factorial analysis. Results are explained in relation to other processes of construction of psychometric tools in the sport area. "


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno