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Metaphorical representations of obesity in chinese media (2010-2020)

  • Autores: Xiang Huang
  • Directores de la Tesis: Mario Bisiada (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Pompeu Fabra ( España ) en 2023
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Laura Hidalgo Downing (presid.), Gavin Brookes (secret.), Hang Su (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Traducción y Ciencias del Lenguaje por la Universidad Pompeu Fabra
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • español

      La obesidad es un problema de salud apremiante y un tema popular en los medios chinos. Esta tesis doctoral investiga las metáforas utilizadas para hablar de la obesidad en los medios chinos. Específicamente, esta tesis compara los editoriales en el People’s Daily, el principal medio oficial de China y los blogs en Weibo, el principal medio social de China, en términos de sus usos cuantitativos y cualitativos de metáforas en torno a la obesidad. Basada en un corpus de 160.000 carácteres chinos (aprox.), es decir, el Corpus of Obesity Discourse in Chinese Media que construí para este proyecto, la tesis identifica tres metáforas dominantes, es decir, Journey, War y Money. El análisis sistemático de las metáforas revela diferentes representaciones de la obesidad en diferentes medios. En detalle, los editoriales expresan una visión colectiva o nacionalista de la obesidad, mientras que los blogs revelan una perspectiva individual de la obesidad que enfatiza las responsabilidades personales. Sin embargo, existen perspectivas neoliberales compartidas en los medios de comunicación, que parecen llamar al desarrollo de una ciudadanía ideal en torno al problema de la obesidad en China. En total, esta tesis demuestra las representaciones mediáticas únicas de la obesidad en el contexto chino.

    • English

      This PhD thesis investigates the metaphors used to talk about obesity in Chinese media. Specifically, this thesis compares the editorials in the People’s Daily, China’s mainstream official medium, and the blogs in Weibo, China’s major social medium, in terms of their quantitative and qualitative metaphor uses around obesity. Based on a corpus of 160,000 Chinese characters (approx.), i.e., the Corpus of Obesity Discourse in Chinese Media (2010-2020), the thesis identifies three dominant metaphors, i.e., Journey, War and Money. Systematic metaphor analysis of the three metaphors reveals different representations of obesity in different media. In detail, the editorials express a collective or nationalistic view of obesity, while the blogs reveal an individual perspective of obesity that emphasises personal responsibilities. Yet, there are shared neoliberal perspectives across the media, which seem to call for the development of ideal citizenship around the obesity issue in China.

      Overall, this PhD thesis has achieved the following goals: 1) Theoretically, this thesis has integrated the existing approaches in metaphor theories, i.e., the conceptual metaphor analysis, the critical metaphor analysis and the discourse dynamic approaches to metaphor analysis. It draws on each approach’s merits and eclectically builds a multi-dimensional metaphor analysis model; 2) Methodologically, the thesis has applied and tested the existing metaphor identification procedure (mainly based on English) in analysing the Chinese language; 3) In terms of references, the thesis has included the updated theories in metaphor and health communication in different cultural backgrounds, e.g., Chinese, English and Spain.


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