La present tesi doctoral aborda les pràctiques artístiques col·laboratives a la ciutat de València durant l'etapa dels governs del Partit Popular de la Comunitat Valenciana a les insti-tucions local i autonòmica, és a dir, entre 1991 i 2015, establint aquest marc espacial i tem-poral com el context d'aquesta investigació.
Aquest passat recent es defineix per una clara connivència de l'àmbit de la política amb un sector econòmic concret que es materialitzarà en operacions urbanístiques que afectaran al territori, en general, i a certs barris en particular; també cal destacar una sèrie de polítiques espectaculars amb l'objectiu de situar a València al capdavant del turisme internacional. El balafiament de recursos econòmics vindrà a soscavar el benestar dels seus habitants i a deixar de costat moltes de les necessitats ciutadanes per manca d'inversions.
Aquesta política espectacular tindrà la seua oposició en una sèrie de moviments, grups, associacions veïnals o col·lectius culturals què prendran el carrer amb les seues protestes i demandes. Aquesta investigació ha seleccionat alguns dels grups activistes locals més representatius per a aprofundir en el conflicte que donà lloc a la seua formació, les seues demandes i la seua trajectòria. D'aquesta manera es cartografiarà el terreny on s'han desenvolupat pràctiques activistes que podem denominar pràctiques artístiques col·laboratives.
D'altra banda, des del vesant artístic, aquesta investigació postula la pertinença d'aquestes pràctiques com a pràctiques artístiques justificant aquesta relació segons una revisió d'algunes tendències artístiques contemporànies com puga ser l'art activista en el qual inclourem què entenem per pràctiques artístiques col·laboratives.
Finalment, la investigació empírica d'aquestes pràctiques es materialitzarà en tres tipologies analítiques diferents amb l'objectiu de concloure que aquestes activitats activistes faciliten la visibilitat del conflicte i al mateix temps poden ser una eina de construcció o reconstrucció de la cohesió social d'un barri o d'un grup social en particular. D'acord amb aquesta idea, l'estudi conclou amb la selecció d'una sèrie de pràctiques artístiques col·laboratives i la seua definició atenent als paràmetres més significatius així com la posada en relació d'aquestes pràctiques de carrer amb un conjunt d'obres artístiques locals, nacionals i inter-nacionals, com a exercici de visibilitzar les influències mútues.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados