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Error treatment incidence on productive skills development of ecuadorian undergraduate english major students

  • Autores: Sandra Mariana Guevara Betancourt
  • Directores de la Tesis: Luisa María González Rodríguez (dir. tes.), Amanda Ellen Gerke (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universidad de Salamanca ( España ) en 2022
  • Idioma: inglés
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Montserrat Bermúdez Bausela (presid.), Jorge Diego Sánchez (secret.), María Asunción Gómez Vicente (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Estudios Ingleses Avanzados: Lenguas y Culturas en Contacto por la Universidad de Salamanca y la Universidad de Valladolid
  • Materias:
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El desarrollo de destrezas productivas en un entorno de inglés como segundo idioma (ESL) o inglés como idioma extranjero (EFL) es el objetivo principal tanto de los profesores como de los estudiantes de un segundo idioma (L2) (Oviedo & Mena, 2021). Estas dos destrezas lingüísticas productivas son una parte sustancial del aprendizaje de la L2, ya que representan una prueba observable de que el aprendizaje del idioma es continuo (Ordoñez, 2021). De hecho, el aprendizaje de L2 es un proceso propenso a errores (Rivera, 2014) y los errores surgen inevitablemente en el desempeño de hablar y escribir. Según Bakan et al. (2020), la producción de errores de L2 plantea preocupaciones de los docentes respecto su análisis y categorización y afecta a la toma de decisiones sobre qué métodos pedagógicos (explícitos, implícitos), técnicas (autocorrección, corrección de compañeros, grupal y docente) y estrategias (reformulación, estimulación, solicitud de aclaración, retroalimentación metalingüística, corrección explícita, repetición) utilizar entre los propuestos por académicos, investigadores y educadores como Hendrickson (1980), Dulay, Burt y Krashen (1982), Walz (1982), Lyster y Rant (1997), Ellis, (2003; 2009; 2017), Ellis y Barkhuizen (2005), Ferris (2002; 2006); Harmer (2007; 2015), Van Beuningen (2010) para hacer frente de manera asertiva a la corrección de las dificultades lingüísticas que surgen durante el uso de la lengua meta.

    • English

      ABSTRACT The English Curriculum in the country of Ecuador has undergone major changes in the last decade, and national reports show a large gap in knowledge within the target language, evidencing a low level in both student and teacher productive skills in English. Hence, this study was conducted in order to measure the incidence of error treatment in the development of productive skills in pre-service English teachers with a pre-intermediate level in English. The subjects have a specific requirement for communicative competence as they will soon become role-models for language input and output in the classroom. Productive skills development was determined by analyzing the number of local and global errors made in the pretest and the posttest. This is a quantitative study that handled continuous data obtained during a specific academic period and determined using a cross-sectional method conducted in field research. It is also a quasi-experimental design as it consisted of both an experimental and a control group, totaling 54 participants. The pedagogical intervention applied to the experimental group lasted 16 weeks in regular English classes of six hours per week made up of two-hour sessions. Four techniques for writing and speaking error correction, two methods for writing error correction, and six strategies for speaking error correction were incorporated in the language instruction. The hypotheses testing was performed through the students’ T-Tests and the results from the experimental group showed significant differences between groups after the intervention regarding specific errors in their productive skills. The findings showed that the error treatment had incidence on the development of the writing and speaking skills of the experimental group.

      Keywords: error treatment, global errors, local errors, productive skills, communicative competence


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