Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La identidad de los académicos de enfermería: un proceso en construcción

  • Autores: Mariela Aguayo González
  • Directores de la Tesis: Carles Monereo i Font (dir. tes.), Montserrat Castelló Badia (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Ramon Llull ( España ) en 2015
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Antoni Badia Garganté (presid.), Emilio Sánchez (secret.), Vania Marli Schubert Backes (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • El procés de construcció de la identitat de la infermera s’inicia amb l’estudi de la carrera i es consolida durant la pràctica professional; no obstant, la construcció d’una identitat com a acadèmic en l’àmbit de la infermeria, suposa una trajectòria menys institucionalitzada, que comença habitualment quan s’accedeix a la docència universitària. Això requereix l’exercici en àrees per a les quals ha estat poc preparada durant la seva formació. Per altra banda, el rol d’investigador apareix en els últims anys també amb força en els estudis d’infermeria, i en el context actual constitueix una nova dimensió que s’afegeix a la de docent, i requereix a la vegada la construcció i desenvolupament d’elements identitaris específics. Tenint en compte les consideracions precedents, aquesta investigació va tenir com a propòsit investigar els processos de construcció de la identitat docent i investigadora de l’acadèmic d’infermeria, amb la finalitat de promoure el desenvolupament i l’adaptació de les infermeres als reptes que planteja la situació universitària actual. Per aconseguir aquest objectiu es van realitzar quatre estudis, tots ells realitzats a través d’un disseny descriptiu i interpretatiu, el primer amb infermeres que treballaven en docència en dues Universitats de Xile, i els altres tres amb infermeres de diferents Universitats de Catalunya. La recollida de dades es va fer a través d’entrevistes semiestructurades i el registre de diaris narratius setmanals per part de les participants. L’objectiu del primer estudi va consistir en identificar com les infermeres dedicades a la docència construeixen la seva identitat professional en aquest rol. El segon, va profunditzar en les construccions identitàries de l’acadèmic d’infermeria respecte als processos d’ensenyament i aprenentatge i la investigació en infermeria. El tercer, va tenir per finalitat incloure l’anàlisi dels incidents crítics i les seves estratègies de com afrontar en l’exercici d’aquest rol. El quart, analitzar les posicions de l’acadèmic d’infermeria i les tensions experimentades durant una situació de transició. Els resultats relatius al primer estudi indiquen que les infermeres consideren necessari un perfeccionament continu i específic per a l’exercici d’aquest nou rol. Pel que fa al segon, els acadèmics d’infermeria busquen un equilibri entre la docència i la investigació i se senten desafiades a desenvolupar teories i models en la seva pròpia disciplina. Pel que fa al tercer, la identitat professional d’aquestes infermeres en el camp acadèmic està encara en construcció i la inexperiència és el major obstacle que afronten per a gestionar els incidents crítics en el treball docent. Finalment els resultats del quart i últim estudi indiquen que, la identificació de certes contradiccions durant una situació de transició és d’una gran utilitat per evitar a posteriori el desenvolupament d’incidents crítics, o discontinuïtats en la pràctica docent. L’existència de la denominada identitat novell de l’acadèmic d’infermeria en el rol d’investigació es presenta com la principal conclusió d’aquest estudi. Es suposa que, conjuntament amb la necessitat d’accedir a continguts específics en pedagogia i didàctica, i una preparació adequada en la gestió d’incidents crítics a l’aula, es precisa d’una formació especialitzada en el desenvolupament de les habilitats i competències que posicionen a aquest professional en el terreny de la investigació. Ens referim a la implementació de programes orientats al desenvolupament de competències per investigar en ciències biomèdiques, que permetin donar resposta als problemes que afecten aquesta àrea d’exercici, i per últim que contribueixin a millorar la construcció de la identitat de l’acadèmic d’infermeria.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno