Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Innovació docent en el currículum d'infermeria: El Cas Integrat. Un estudi de cas cap a la Convergència Europea

  • Autores: Mª José Morera Pomarede
  • Directores de la Tesis: José Luis Medina Moya (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2015
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: María Teresa Icart Isern (presid.), Maria Cònsul Giribet (secret.), Salvador Sáez Cárdenas (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
  • Resumen
    • La Tesi Doctoral és un estudi de recerca qualitativa sobre un cas d'innovació docent (Cas Integrat) que esta emmarcat en el paradigma de canvi i innovació docent en els estudis universitaris de l'Escola Universitària Infermeria Sant Joan de Déu, Centre adscrit a la Universitat de Barcelona. Es tracta de la descripció d'una experiència que gira al voltant de la pràctica docent universitària i que ha tingut la intenció de promoure una innovació en educació, mitjançant un canvi en la praxi d'un context educatiu. Aquest propòsit de canvi i millora ha suposat un treball de diàleg i d'interpretació del pensament del professor. El cas integrat, consisteix en la descripció d'una situació hipotètica elaborada conjuntament per professors/es de diferents assignatures d'uns determinats semestres. Els estudiants, organitzats en grups de 8 a 10 persones han de desenvolupar hipòtesis explicatives i identificar necessitats d'aprenentatge a partir de treball autònom i col·laboratiu, que li permetin comprendre millor la situació presentada i complir els objectius d'aprenentatge preestablerts. No es tracta de la solució d'un problema, si no que s'utilitzen problemes adients, o situacions hipotètiques per incrementar el coneixement i la seva comprensió. D'aquest manera el propòsit global de la recerca és comprendre les repercusions del cas integrat (basat en la metodologia ABP) en l'aprenentatge, si fomenta la reflexió, la responsabilitat i autonomia en els estudiants d'infermeria. El propòsit de la recerca es concreta en les següents interrogants que han orientat el procés de investigació. 1. Quines influències té en l'aprenentatge de l'estudiant? 2. Potencia l'aprenentatge reflexiu en l'estudiant? 3. Com és el procés de producció, selecció, transmissió i assimilació de competències en el cas integrat? Els resultats obtinguts (expressat de manera sintètica) de la recerca després d'analitzar les dades son que el cas integrat és un mètode que afavoreix la visió global dels coneixements, és a dir, veure la situació com un tot. Es tracta també d'una estratègia integradora del currículum, afavoreix la capacitat de síntesi en integrar el coneixement i permet que l'estudiant pugui explicar el que ha après amb les pròpies paraules i extrapolar-ho a altres contextos, és a dir, fer-se seu el coneixement, cosa que implica un tipus d'aprenentatge concret. Els estudiants, des del seu punt de vista, consideren que han adquirit competències d'habilitats en cerca d'informació, de lectura crítica i d'organització autònoma dels aprenentatges. Els professors consideren que la competència en habilitats cerca informació és una de les mes importants per a la formació dels estudiants, pel desenvolupament de la seva futura professió i de la seva vida i, per tant, creuen que és necessari donar eines per a treballar-la. És considera important avaluar les competències referides a habilitats i capacitats (saber buscar informació, expressar-se oralment, prendre decisions, moderar una reunió, definir un problema) i a actituds i valors (promoure el benestar de les persones, respectar l'ètica professional, saber identificar i elaborar coneixement, comportar-se democràticament, tenir capacitat d'escolta, contrastar opinions). Una de les competències que l'avaluació ha de promoure de manera especial és la capacitat de la persona per a avaluar i millorar per ella mateixa les seves actuacions, assentant així els fonaments per a l'aprenentatge al llarg de la vida.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno