El presente artículo analiza los inicios de la institucionalización del turismo en Barcelona a partir de la actuación de la Comisión de Atracción de Forasteros y Turistas (1906-1909), una de las pioneras del estado en materia de fomento turístico. Entre sus actuaciones destaca: creación de una comunidad de agentes interesados en el turismo; articulación de una red de contactos internacionales; creación del primer eslogan e imagen de marca; apertura de una oficina de atención turística; recuento de visitantes; concesión de subvenciones; impulso a la publicación de propaganda turística. Además, puso las bases ideológicas del fomento público del turismo, considerado un factor de enriquecimiento económico y cultural para Barcelona.
This paper analyses the early institutionalization of tourism in Barcelona through the activities undertaken by the Committee for the Attraction of Foreigners and Tourists (1906-1909), one of the country’s pioneers in promoting tourism. These activities included: creating a community of stakeholders interested in tourism; articulating a network of international contacts; creating the first slogan and brand image; opening a tourist information office; performing visitor counts; awarding official subsidies; providing support for publishing tourist advertising. Furthermore, it laid the ideological foundations for public promotion of tourism, considered a factor for Barcelona’s cultural and economic enrichment.
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