La desmotivación es uno de los factores más influyentes en cuanto al aprendizaje de las ciencias complejas, específicamente matemática, pues un estudiante sin motivación no prestará atención en clases. El objetivo de este estudio es analizar el impacto y la efectividad del aprendizaje basado en juegos y dinámicas interactivas, para la enseñanza de matemáticas, de los estudiantes de 4to B turismo, del Politécnico Prof. Pedro Antonio Frías. Periodo 2020-2022. La metodología aplicada es la investigación-acción, con un enfoque cualitativo, basado en el modelo de Whitehead. La población está conformada por 28 estudiantes que tienen de 15 y 18 años. Los datos obtenidos por las entrevistas, diarios reflexivos, videos, entre otros son los proveedores de toda la información. Los resultados al aplicar esta estrategia con diferentes dinámicas y juegos, son del 95% de cumplimiento del objetivo, pues el 60% de la clase que estaba desmotivada bajó a un 4% de estudiantes desmotivados que requieren más atención y seguimiento. Se concluye afirmando que esta estrategia del juego y la dinamización en la enseñanza de las matemáticas aplicada de manera correcta tiene una efectividad garantizada y se recomienda utilizarse, de una manera enfática en las materias más complejas.
Lack of motivation is one of the most influential factors in the learning of the most complex sciences, specifically mathematics, since a student who is not motivated will not pay attention in class. The most worrying problem of the course to intervene, both in the virtual and face-to-face modality is: the lack of interest or demotivation in the learning of mathematics, which is reflected in students not entering the virtual classes, attendance problem and the delivery of homework. The objective is to analyze the impact of learning based on games and interactive dynamics, for the teaching of mathematics, in the students of 4th B tourism, of the Polytechnic Prof. Pedro Antonio Frias. Period 2020-2022, and from there to deduce its effectiveness. The methodology applied is action research, with a qualitative approach, based on Whitehead's model. The population is made up of 28 students between 15 and 18 years old. The data obtained from interviews, reflective diaries, videos, among others, are the providers of all the information. The results of applying this strategy with different dynamics and games are 95% of compliance with the objective, since 60% of the class, which was unmotivated dropped to 4% of unmotivated students who require more attention and follow-up. It is concluded by affirming that this strategy of games and dynamization in the teaching of mathematics, correctly applied, has a guaranteed effectiveness and it is recommended to be used in an emphatic way in the most complex subjects.
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