Pedro Sotomayor Soloaga, Daniela Escobar Mancilla, Nelly González Silva, Esteban Todelo Pérez de Arce
Este artículo busca identificar los factores que influyen en la práctica reflexiva de los docentes para promover la innovación en la enseñanza en la Sede Vallenar de la Universidad de Atacama. Surge de la necesidad de mejorar la evaluación docente en educación superior y facilitar prácticas reflexivas efectivas para la transferencia de conocimientos en el aula. Se enfatiza la importancia y la interdependencia de la reflexión para el desarrollo exitoso de la innovación educativa, proponiendo la unificación del concepto de reflexión, la comprensión del tipo y momento de aplicación de la reflexión docente, y la consideración de factores limitantes intrínsecos y extrínsecos.
The object of this papper is to identify the factors that influence the reflextive teaching practice to promote innovation in pedagogical practices in the context of Atacama University, particulary at the Vallenar University. This proposal arises from the need for teacher evaluation in higher education, wich was not able to have successful practices in the classroom in terms of knowledge transfer or even in the incentive of student participation. In this way, the need and interdependence of reflextive practice for the successful development of educational innovation is proposed, but with the fulfillment of some key elements: Reflection’s concept, understanding of the type of teacher reflextion and the moment of application and finally consider intrinsic and extrinsic factors that limit said exercise.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados