El objetivo de esta investigación es presentar los principales efectos climáticos ya constatados que se manifiestan en la región mediterránea y, por otro, analizar la percepción que tiene el profesorado en formación (Universidad de Valencia, España) sobre estos efectos. Los resultados indican que la mayoría de los/as participantes perciben principalmente cambios atmosféricos (75,8%). Asimismo, se ha comprobado que no existen diferencias de percepción entre el profesorado de Educación Primaria y Secundaria. Los resultados resultan de notable interés ya que puede condicionar la enseñanza del cambio climático en la región mediterránea en torno al “qué enseñar” (contenidos) y “cómo enseñar” (metodologías y recursos).
Teaching on the subject of climate change has experienced notable interest and renewal in recent years due to social-environmental concern in the framework of the current global warming process. Climate change is the main environmental problem and of socio-economic implication that humanity faces in this century. The Sixth Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (2021) has conclusively evidenced the role of human beings in the current process of global warming and the notable impact that this process will have if mitigation and adaptation measures are not adopted in a manner imminent. For this reason, it is of the utmost important to raise awareness and teach the issues of this phenomenon rigorously as a means to reduce its impact.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados