Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Studying in a Pandemic: Analysing the Effects of Online University Teaching Using Photovoice

María Luisa Jiménez Rodrigo, Patricia Sonsoles Sánchez-Muros Lozano

  • español

    The aim of this paper is to analyse the effects of online teaching in the context of a pandemic on the experiences of university students at the University of Granada (Spain). For this purpose, the photovoice method was applied, adapted to the online context, and performing a qualitative analysis of text and image material collected. Socioeconomic, gender and geographical origin differences were addressed. A total of 99 students from three undergraduate degree courses and two different academic years participated in the research. The main results indicate that the key effects of online teaching in a pandemic have fundamentally impacted three key aspects: the structural conditions of study and work organisation strategies, the teaching-learning process, and the emotional well-being of students. The greatest difficulties have resulted from the destructuring of learning times and spaces, the lack of places and resources to study, the isolation and depersonalisation of the teaching process, the intensification of their workload, and the lack of adaptation of teaching methodologies. However, positive aspects such as learning new resources, cost savings and flexibility in learning are also highlighted.

  • español

    El objetivo de este trabajo es analizar los efectos de la docencia en línea en el contexto de una pandemia en las experiencias de los estudiantes universitarios de la Universidad de Granada (España). Para ello se aplicó el método fotovoz, adaptado al contexto online, realizando un análisis cualitativo de material de texto e imagen recabado. En el estudio, participaron 99 estudiantes de tres carreras de grado y dos cursos académicos diferentes. Se atendió a las diferencias socioeconómicas, de género y por origen geográfico. Los principales resultados indican que la enseñanza en online en pandemia ha impactado fundamentalmente en tres aspectos clave: las condiciones estructurales de estudio y las estrategias de organización del trabajo, el proceso de enseñanza-aprendizaje y el bienestar emocional del estudiantado. Las mayores dificultades han resultado de la desestructuración de los tiempos y espacios de aprendizaje, la falta de lugares y recursos para estudiar, el aislamiento y despersonalización del proceso de enseñanza-aprendizaje, la intensificación de su carga de trabajo y la falta de adecuación de las metodologías docentes. No obstante, también se destacan aspectos positivos como el aprendizaje de nuevos recursos, el ahorro de costes y la flexibilidad en el aprendizaje


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus