Este trabajo cuestiona los relatos sobre el pasado de las músicas del bacalao que han surgido en los últimos años vinculados al proceso de patrimonialización de las mismas. De este modo, el artículo recurre a la memoria y la historia para mostrar que la autenticidad y la pureza no fueron características de estas músicas, sino más bien al contrario: las músicas del bacalao recurrieron a la remezcla, la intertextualidad o el sampleo como estrategia de hibridación que una serie de jóvenes siguieron para entrar en la modernidad
This article aims to question the discourses about the past of the bacalao music that have emerged in recent years linked to a process of patrimonialization. In this way, the article resorts to memory and history to show that authenticity and purity were not characteristic of these musics, but rather the opposite: the bacalao musics resorted to remixing, intertextuality or sampling as a hybridiza-tion strategy that a series of young people followed to enter modernity. Authenticity and purity there-fore seem to have more to do with the heritage needs of the present than with the realities of the past
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados