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Técnicas de Intervención educativa nutricional en el consumode alimentos fuentes de hierro en preescolares

    1. [1] Universidad César Vallejo

      Universidad César Vallejo

      Provincia de Trujillo, Perú

    2. [2] Universidad Privada del Norte

      Universidad Privada del Norte

      Provincia de Trujillo, Perú

  • Localización: Nutrición clínica y dietética hospitalaria, ISSN 0211-6057, Vol. 43, Nº. 2, 2023, págs. 45-52
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Nutritional intervention techniques in the consumption of foods that are sources of iron in preschoolers
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción: La ingesta deficiente de alimentos fuentes de hierro, es un factor de riesgo para el desarrollo de anemia ferropénica infantil, es necesario identificar la estrategia de intervención nutricional más efectiva en un entorno comunitario urbano y dinámico.

      Objetivo: Comparar el efecto de la intervención nutricional a través de dos técnicas de intervención nutricional, en el consumo de alimentos fuentes de hierro en preescolares residentes en una zona urbana.

      Materiales y Métodos: Enfoque cuantitativo, aplicada, diseño experimental de tipo ensayo no contralado, realizado en 80 preescolares de 3 a 5 años edad, los cuales fueron distribuidos en dos grupos de forma no aleatoria, cada grupo formado por 40 individuos. Ambos grupos fueron evaluados antes y después de la intervención nutricional, mediante un cuestionario de frecuencia de consumo de alimentos fuentes de hierro, se utilizó la prueba estadística inferencial T de Student.

      Resultados: Antes de la intervención el consumo de hierro promedio en la dieta fue de 1,25 + 0,29 mg y 1,17 + 0,27 mg en el grupo intervenido con la técnica sincrónica y presencial, respectivamente; asimismo; después de la intervención fue de 1,35 + 0,19 mg y 2,63 + 0,35 mg, respectivamente. Al comparar la diferencia del consumo de hierro antes y después de la intervención entre ambas técnicas de intervención, se obtuvo p<0,00; siendo estadísticamente significativo.

      Conclusión: La técnica de intervención nutricional, bajo la modalidad presencial fue la más efectiva en aumentar el consumo de alimentos fuentes de hierro en preescolares residentes en una zona urbana.

    • English

      Introduction: Deficient in take of food sources of iron is arisk factor for the development of iron deficiency anemia in children, it is necessary to identify the most effective nutritional educational intervention strategy in an urban and dynamic community environment.

      Objective: To compare the effect of the nutritional educational intervention through two techniques, on the consumption of foods that are sources of iron in preschoolers residing in an urban area.

      Materials and Methods: A study with a quantitative approach, applied, experimental design of the uncontrolled trial type, carried out in 80 preschoolers from 3 to 5 years of age, was carried out. Two groups of 40 (mother and son) were selected for a synchronous and face-to-face nutritional educational intervention respectively. Before and after the nutritional educational intervention, the iron consumption of the preschoolers was evaluated in both groups, through a questionnaire on the frequency of consumption of foods that are sources of iron. For the statistical analysis, the Student’s Tstatistical test was applied.

      Results: Before the intervention, the average dietary iron in take was 1,25 ± 0,29 mg (synchronous nutritional intervention) and 1,17 ± 0,27 mg (face-to-face nutritional intervention). After the intervention it was 1,35 ± 0,19 mg (synchronous nutritional intervention) and 2,63 ± 0,35 mg (synchronous nutritional intervention). There is a difference in iron consumption before and after the nutritional educational intervention of the synchronous and face-to-face technique (p<0,001).

      Conclusion: The nutritional intervention technique, underthe face-to-face modality, was the most effective in increasing the consumption of foods that are sources of iron in preschoolers residing in an urban área.


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