Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Motivación y formación continua de docentes de artes en educación básica en el estado de chihuahua, méxico

    1. [1] Universidad Autónoma de Chihuahua

      Universidad Autónoma de Chihuahua

      México

  • Localización: Artseduca, ISSN-e 2254-0709, Nº. 34, 2023, págs. 9-22
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Motivation and continuous training of art teachers in basic education in the state of Chihuahua, Mexico
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      The professional development of art teachers is an essential requirement for their professional develop-ment and their perception of effectiveness and competence in their teaching. The aim of the study was to examine the opportunities for continuous training available to art teachers in basic education in the state of Chihuahua, Mexico, and factors that motivate their participation in professional development programs. Eccles and Wigfield’s Model of Expectancies and Values served as a theoretical framework for the study. The data collected through a survey designed and validated especially for this research study were statistically analyzed through descriptive and inferential statistics (multivariate analysis of variance). This allowed to examine the differences among training needs and motivation of different art specialists, across educational systems (state, federal, and private) and school levels (preschool, elementary, and secondary) in which they taught. The main factors that hindered teachers’ attendance to continuing education programs were identified, such as lack of time, limited offer of such programs by the educational system, and the monetary cost, in case of seeking other professional development opportunities. The results suggest that teachers attached great importance to their continuous training. Despite the limited offer of programs, teachers reported high levels of competence in their pedagogical and artistic activities, but also reported the need to receive specific training in the arts.

    • español

      La formación continua de los docentes de artes es un requisito indispensable para su desarrollo profesional y su percepción de eficacia y competencia en la enseñanza. Se realizó el presente estudio con el objetivo de conocer la oferta de formación continua a la que tienen acceso los maestros de artes de nivel básico del estado de Chihuahua, México, así como los factores que motivan su participación en programas de actualización docente. Se tomó como marco teórico el Modelo de Expectativas y Valores de Eccles y Wigfield. Los datos fueron analizados mediante estadísticos descriptivos e inferenciales (MANOVA). Esto permitió examinar las diferencias entre las necesidades de capacitación y motivación de los docentes de distintas especialidades artísticas, así como en función del sistema (estatal, federal y/o privado) y nivel educativo (preescolar, primaria y/o secundaria) en el que laboraban. Se identificaron los principales factores que dificultaban la asistencia de los maestros a los programas de formación continua, como la falta de oferta por parte del sistema educativo. Se pudo conocer tanto las necesidades de formación reportadas como que los docentes le dan gran importancia a su capacitación continua. También los docentes indicaron tener altos niveles de competencia en actividades pedagógicas, artísticas y musicales.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno