Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La tutoria entre iguals com a eina per millorar l’aprenentatge universitari

Lidia Daza Pérez

  • English

    The purpose of this paper is to highlight a peer tutoring project that starts at the presentacademic year (2009-2010), as a resource of learning. This action is included in theTutorial Action Program (PAT) at the Faculty of Economics and Business.This project gives an opportunity to increase freshman integration and involvement withcollege life. Thus, it makes possible peer tutor acquires a complementary education forthe curriculum, which can affect both motivation and involvement of student in thelearning process. Specifically, developing functions as a peer tutor enables to worktransversal competencies related to communication capacity, organization andmotivation meetings, just as encouraging student interaction with the institution.Consequently, tutorial action isn’t only an orientation and information service. There isresearch in higher education that confirms about positive effect of developing actions inorder to increase student interaction with university. Because it can able to reducedropouts from higher education (Spady and Tinto), or reduce bad academic performance(Pascarella and Terezini). In this manner, tutorship can able to strengthen student tiewith the process of learning making easy integration and closeness of student to thecollege.

  • català

    La comunicació que es presenta pretén donar a conèixer el projecte de la tutoria entreiguals que es posa en marxa el curs 2009-2010, en el marc del Pla d’Acció Tutorial de laFacultat d’Economia i Empresa, com a eina d’aprenentatge.Aquest projecte ofereix l’oportunitat de reforçar la integració i implicació delsestudiants de nou accés a la vida universitària. A més de possibilitar als estudiants tutorsun procés formatiu complementari al currículum, que incideix en la motivació iparticipació de l’estudiant en el procés d’aprenentatge. En concret, desenvolupar lesfuncions com alumne tutor permet treballar competències transversals relacionades ambla capacitat de comunicació, la capacitat d’organitzar i dinamitzar una reunió, així comfomentar les relacions de l’estudiant amb la institució.Per tant, l’acció tutorial no constitueix únicament un servei d’orientació i informació. Hiha estudis que constaten l’efecte positiu de les accions desenvolupades per incrementarles relacions dels estudiants amb la universitat, perquè pot reduir la taxad’abandonament (Spady i Tinto) o el baix rendiment dels estudiants (Pascarella iTerenzini). En aquest sentit, la tutoria pot reforçar el vincle dels alumnes amb els seusestudis facilitant una major integració i proximitat de l’estudiant a la institució.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus