Barcelona, España
Aquest article proposa una comparació de les diferents edicions existents de la novel·la pòstuma de Mercè Rodoreda, La mort i la primavera, per tal d'entendre les conseqüències hermenèutiques que tenen sobre el sentit de l'obra. L’article demostra que les desavinences de com s’ha de donar el text es fonamenten en tres qüestions: la incògnita sobre la represa de la novel·la a la dècada dels vuitanta; si cal considerar la novel·la com a inacabada però completa i amb coherència orgànica o, ben al contrari, com a manifestament incompleta; i, per últim, si cal prioritzar els originals o les còpies en carbó. Aquests tres aspectes han tingut conseqüències hermenèutiques i tècniques a l’hora d’editar els mecanoscrits conservats, i són al cor de les diferències entre les edicions. L'objectiu d'aquest article no és ecdòtic, no proposa com s'hauria d'editar la novel·la, sinó com llegir a la llum de les edicions existents una obra que durant dècades ha passat desapercebuda però que des del 2017 ha repercutit considerablement en el camp literari català.
This article proposes a comparison of the different existing editions of the posthumous novel by Mercè Rodoreda, La mort i la primavera (Death in Spring), to understand the hermeneutic consequences they have on the meaning of the work. The article shows that disagreements over how the text should be organised are based on three issues: the unknown about the resumption of the novel in the 1980s; whether it is necessary to consider the novel as unfinished but complete and with organic coherence or, on the contrary, as manifestly incomplete; and, finally, whether to prioritise originals or carbon copies. These three aspects have had hermeneutical and technical consequences when editing the preserved typescripts, and are at the heart of the differences between the editions. The aim of this article is not ecdotic, it does not propose how the novel should be edited, but how to read in the light of the existing editions a novel that has gone unnoticed for decades until 2017, when it started to have a great impact on the Catalan literary field.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados