Los procesos de construcción colectiva deben abordarse desde actividades educativas, tanto para aprender las rutinas de la televisión como para comprender la naturaleza de la participación en los medios de comunicación. El reflejo de la cultura popular y tradicional es vital para nutrir los mensajes de las programaciones que se diseñen. Se plantea como objetivos del estudio: identificar las expresiones de la cultura popular y tradicional en los medios de televisión locales del Ecuador y examinar la influencia de la cultura popular y tradicional en el medio televisivo local para el logro de una práctica de comunicación educativa. El estudio que se presenta y clasifica como investigación aplicada. Tiene un aporte teórico al identificar el sustento para lograr una verdadera televisión local educativa a partir del reflejo de la cultura popular y tradicional. Se combinan metodologías con enfoque cualitativo. Se emplean métodos en los niveles teórico y empíricos. Como técnica para la recogida de información se utilizó la revisión bibliográfica. Se concluye que el reflejo de la cultura popular y tradicional en los medios televisivos locales a través de la comunicación educativa favorecería las tradiciones nacionales y familiares del Ecuador.
PALABRAS CLAVE: Cultura popular; Cultura tradicional; Educación sobre medios de comunicación; Ecuador; Televisión educativa
TRADITIONAL POPULAR CULTURE IN ECUADOR AND EDUCATIONAL COMMUNICATION FROM COMMUNITY TELEVISION ABSTRACT Collective construction processes must be approached from educational activities, both to learn the routines of television and to understand the nature of participation in the media. The reflection of popular and traditional culture is vital to nurture the messages of the programs that are designed. The objectives of the study are: to identify the expressions of popular and traditional culture in the local television media in Ecuador and to examine the influence of popular and traditional culture in the local television medium for the achievement of an educational communication practice. The study is presented and classified as applied research. It has a theoretical contribution in identifying the support to achieve a true local educational television from the reflection of popular and traditional culture. Methodologies are combined with a qualitative approach. Methods are employed in the theoretical and empirical levels. As a technique for the collection of information was used the bibliographic review. It is concluded that the reflection of popular and traditional culture in the local television media through educational communication would favor the national and family traditions of Ecuador.
KEYWORDS: Popular culture; Traditional cultures; Education for communication; Ecuador; Educational television.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados