Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Bilingual education and training courses abroad: Key factors for linguistic success

Francisco J. Palacios Hidalgo, María Elena Gómez Parra, Alberto Roberto Espejo Mohedano, Cristina Huertas Abril

  • español

    La educación bilingüe se ha extendido en España debido a su potencial para el aprendizaje de lenguas. Sin embargo, pocos estudios examinan las percepciones sobre el éxito lingüístico (como combinación de competencia intercultural, empleabilidad y movilidad) de los egresados de estos programas y el efecto de realizar cursos formativos en el extranjero. Este artículo analiza si la participación en cursos de formación en otros países y en enseñanza bilingüe española condiciona las percepciones sobre el éxito lingüístico de los graduados de programas bilingües. El estudio utiliza una encuesta online mediante Facebook Audience Insights. El 19,2 % de los encuestados afirma haber participado en programas bilingües y el 38,6 % declara haber realizado cursos en otro país. Los resultados revelan mayor éxito lingüístico auto-percibido en los egresados de programas bilingües y de dichos cursos y, animan a seguir investigando sobre el potencial de estos programas y las experiencias formativas en el extranjero.

  • English

    Bilingual education has become widespread in Spain due to its potential for language learning. However, few studies examine bilingual education graduates’ perceptions of their linguistic success (in terms of intercultural competence, employability, and mobility) and whether participation in training courses abroad contributes to it. This paper analyses whether participation both in Spanish bilingual programs and training courses abroad affects bilingual education graduates’ perceptions of linguistic success. A web-based survey is used for data gathering through Facebook Audience Insights for sample selection. 19.2% of respondents claim having participated in bilingual programs, whereas 38.6% declare having taken part in training courses abroad. Findings reveal that participants in Spanish bilingual education and training courses abroad consider themselves more linguistically successful than their counterparts. This encourages further research on the potential of both Spanish bilingual programs and study abroad experiences.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus