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Resumen de Twitch: the key to the new paradigm in brand’s communication

Ainhoa García Rivero, Gema Bonales Daimiel, Eva Citlali Martínez Estrella

  • español

    En el último año, Twitch se ha convertido en un lugar de reunión, de entretenimiento y de socialización para los jóvenes. Por eso, las marcas buscan transformar sus estrategias de comunicación para poder integrarse en los nuevos hábitos de consumo de medios digitales.El objetivo de esta investigación es identificar el rol de Twitch en la comunicación comercial, evaluando la influencia de los streamers en el reconocimiento y percepción que se tiene de las marcas. Para ello, se realiza un método mixto que, a modo de exploración, presenta los intereses y percepciones de los usuarios sobre la plataforma y sobre las marcas que aparecen en ella. Las técnicas utilizadas fueron entrevistas en profundidad a expertos (n=5) y usuarios (n=5), un focus group a usuarios (n=8) y una encuesta en España (n=420).Las marcas han dejado de controlar sus mensajes, siendo los streamers y los patrocinios las piezas fundamentales en la comunicación comercial en Twitch.

  • English

    Twitch has experienced tremendous growth in the last year. In addition, this social network has become a meeting place for young people, where they not only go to consume video game streams, but they have found in it a place to study, watch movies or relax, among other things. Likewise, streamers have become a fundamental piece in commercial communication on Twitch, being the loudspeakers of brands. Therefore, the main objective of this research is to discover the role of Twitch on brand communication. Specifically, the aim is to evaluate the influence of streamers in the perception of brands, to know the interests of the Twitch audience and to analyze the influence of the streamer Ibai. To achieve this, a mixed research method combining in-depth interviews with experts and users, as well as focus groups and a survey has been carried out. The main conclusion obtained is that this social network represents a paradigm shift in terms of content control by brands, and that the streamer has become a new type of influencer, acting as a prescriber on Twitch.


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