Latacunga, Ecuador
This article discusses one of the topics in the area of mathematics, specifically the study offractions, in which students within the conventional school system show difficulties to learn.The conventional way of teaching fractions creates struggle for students due to the differentinterpretations that can be presented; As a result, repulsion to mathematics, anguish andrejection on the part of the students are fused, which it is reflected in the low performance atthe time of being evaluated on the subject.This study is based on a survey of 54 teachers from the Government Educational Units of GeneralBasic Education (EGBM) of the city of Latacunga, Province of Cotopaxi, with the purpose ofobtaining information on the materials and resources they use in the learning of the fractions.The quantitative and qualitative methodologies were combined and the conceptions regardingthe teaching of fraction learning were investigated, through direct and descriptive researchusing research techniques such as the questionnaire and observation, and it was determinedthat the use of materials really It is important for the teaching of fractions, since the teachersattribute that the difficulties that children have to handle the concept of fractions are linked tothe null use of manipulative materials.
Este artículo discute uno de los temas del área de las matemáticas, específicamente el estudiode las fracciones, en el cual los estudiantes dentro del sistema escolar convencional presentandificultades de aprendizaje. La manera convencional de enseñar fracciones genera dificultadpara los estudiantes debido a las diferentes interpretaciones que se pueden presentar; comoresultado, se genera repulsión a la matemática, angustia y rechazo por parte de los alumnos,el mismo que se ve reflejado en el bajo rendimiento al momento de ser evaluados en el tema.Este estudio se basa en una encuesta a 54 docentes, de las Unidades Educativas Gubernamentalesde Educación General Básica Media (EGBM) de la ciudad de Latacunga Provincia de Cotopaxi,con el propósito de obtener información sobre los materiales y recursos que emplean en elaprendizaje de las fracciones. Para ello, se combinó las metodologías cuantitativa y cualitativay se indagó sobre las concepciones respecto a la enseñanza aprendizaje de fracciones, medianteuna investigación directa y descriptiva utilizando técnicas de investigación como el cuestionarioy la observación, y se determinó que el uso de materiales realmente es importante para laenseñanza de las fracciones, en virtud que los docentes atribuyen que las dificultades quepresentan los niños para manejar el concepto de fracciones están ligada a la nula utilizaciónde materiales manipulables.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados