Valencia, España
The periodic system is one of the fundamental components of contemporary science. It plays a relevant role in both the collective memory of the chemical community and the public image of chemistry. These features create a wide spectrum of opportunities for using its history in educational projects. This paper relies on the recent scholarship on the history of the periodic system in order to explore its potential didactic uses. My main claim is that the periodic system was an out-standing result of the collective creativity related to 19th-century classroom science.keywords: Periodic system, Dmitri Ivanovich Mendeleev, Auguste Cahours, chemical education, history of chemistry.
El sistema periòdic és un dels components fonamentals de la ciència contemporània. Té un paper rellevant tant en la memòria col·lectiva de la comunitat química com en la seua imatge pública. Aquestes característiques creen un ampli ventall d’oportunitats per a fer servir la seua història amb finalitats educatives. El present treball fa servir els nous estudis de la història del sistema periòdic per a esbrinar aquestes potencialitats didàctiques. L’argument central és la consideració del sistema periòdic com a resultat de l’activitat creativa de les aules de ciències del segle xix.paraules clau: Sistema periòdic, Dmitri Ivànovitx Mendeléiev, Auguste Cahours, didàctica de la química, història de la química.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados