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Resumen de Language and Social Integration in Times of Increasing Anti-Immigration Discourses: Challenges for Teachers and Migrant Adult Learners in the European Union

Charo Reyes Izquierdo, Silvia Carrasco Pons, Laia Narciso Pedro

  • español

    Este artículo analiza las barreras estructurales que afectan a los procesos de integración lingüística entre migrantes y refugiados adultos, centrándose en las experiencias tanto del profesorado como del alumnado en el contexto de un proyecto financiado por la UE para el intercambio de buenas prácticas. Reflexiones y supuestos del profesorado de lengua para migrantes y refugiados de cuatro países europeos (España, Alemania, Italia y Polonia) se contrastan con las necesidades y expectativas lingüísticas del alumnado a través del caso de una mujer pakistaní migrante en Barcelona. A pesar de que las instituciones supranacionales, nacionales y regionales destacan ampliamente la importancia de la enseñanza de la lengua para la integración laboral y la participación de los migrantes, no es una prioridad real en la mayoría de los países de recepción. La escasa formación en lengua y nociones relacionadas con los discursos antiinmigración y/o nacionalistas condicionan las iniciativas bien intencionadas de las organizaciones del tercer sector. Alejándose de los factores puramente pedagógicos, este artículo pretende contribuir a situar el aprendizaje de lengua como integración social bajo la lente de la justicia social.

  • English

    This article analyses the structural barriers affecting the processes of linguistic integration among adult migrants and refugees by focusing on both teachers’ and learners’ experiences in the context of an EU-funded project for good practice exchange. Reflections and assumptions of language teachers for migrants and refugees from four European countries (Spain, Germany, Italy and Poland) are set against the linguistic needs and expectations of their students through the case of a Pakistani migrant woman in Barcelona. Although language training for migrants’ labour integration and participation is widely emphasized by supranational, national and regional institutions, it is not a genuine priority in most of the countries of reception. Limited training focused on issues related to language and anti-immigration and/or nationalist discourses condition well-intended initiatives from third sector organisations. Moving away from purely pedagogical factors, this article aims to contribute to locating language learning as social integration under the lens of social justice.


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