Castellón, España
La figura del docent és clau per a la transformació educativa que requereix una educació inclusiva, democràtica, humana i de qualitat. Ara bé, són poques les investigacions educatives que fan menció a la dimensió personal del docent, ja que la majoria prioritzen aquells aspectes més tècnics, pedagògics o normatius. Aquesta comunicació se centra en la importància de la dimensió personal del docent (relacionada estretament amb el desenvolupament professional) i en aquelles característiques personals que es requereixen per a una pràctica docent òptima. S’utilitza una metodologia qualitativa, en concret s’aplica el mètode biogràficnarratiu, que pretén mostrar el testimoni subjectiu dels docents recollint els esdeveniments, les valoracions i les experiències d’aquests, materialitzats en històries de vida. Com a tècniques i instruments de recollida de dades s’utilitzen entrevistes en profunditat, el biograma i la tècnica de la foto-elicitació. La selecció dels participants de la investigació és deliberada, intencional i dinàmica, és a dir, el procés de selecció d’informants pot continuar durant el procés investigador. Els primers resultats d’aquesta investigació apunten que aquesta dimensió personal, a partir d’una revisió teòrica prèvia, s’organitza en tres categories principals:
la consciència (amb l’autoconeixement, l’egocentrisme i l’acceptació), la intuïció i l’acció i sentit ètic/moral. Les conclusions apunten que cal continuar profunditzant en estudis indagatoris per visibilitzar i categoritzar aquells conceptes, valors o creences de la dimensió personal que propicien el desenvolupament personal del docent. Al mateix temps cal incorporar en la formació inicial i permanent dels educadors la dimensió personal del docent i desenvolupar aquells constructes personals que es requereixen per una pràctica docent òptima.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados